Foreign affairs

SCHENGEN 2.0 voor Europese gemeenschappelijke pandemische controle en preventie van grenssluitingen

Europaparlament
0% from 1.000.000 for quorum
  1. Launched 09/07/2020
  2. Time remaining 8 weeks
I agree to the storage and processing of my personal data. The petitioner can see name and place and forward this information to the recipient. I can withdraw my consent at any time.

Als vertegenwoordiger van de Facebook-groep Ik vraag OPEN BORDERS EUROPE met mijn collega's Lutz René Joszcyk en MEP Pascal Arimont een Schengen 2.0 die de bestaande Schengen-overeenkomsten aanvult en beter beschermt door een gemeenschappelijke Europese pandemie en crisisbestrijdingsstrategie te ontwikkelen om nationale solo-inspanningen, zoals reflexieve grensafsluitingen, te voorkomen.

Reason

We willen erop wijzen dat grensregio's met de Schengengrenscode voorbeeldige Europese regio's zijn geworden waar grensoverschrijdende uitwisseling heeft bijgedragen aan het verminderen van wrok en vooroordelen aan alle kanten van de grens. Door de COVID 19-crisis werden onnodige reizen van en naar België ineens verboden. Er was veel verwarring over wat een gerechtvaardigde reden was om de grens over te steken. We willen dat de wettigheid van grenscontroles en de strengere beperkingen op Europees niveau voor toekomstige gevallen worden onderzocht. We vragen de Belgische autoriteiten ook om op transparante wijze uit te leggen welke objectieve redenen kunnen worden aangevoerd met betrekking tot de evenredigheid van de voortdurende controles en beperkingen op de toelating aan hun grenzen. Met betrekking tot grenscontroles rijst met name de vraag of de COVID 19-pandemie - die ongetwijfeld een risico voor de volksgezondheid inhoudt - overeenkomstig artikel 25, leden 3 en 3 28, moet worden beschouwd als een "ernstige bedreiging van de openbare orde of de binnenlandse veiligheid". Verordening (EU) 2016/399 (Schengengrenscode). Ten slotte dringen we er bij de lidstaten, het Europees Parlement, de Raad van de Europese Unie en de Europese Commissie op aan een plan te ontwikkelen om het Schengengebied nieuw leven in te blazen en te versterken.

Thank you for your support, Marita Eichten from Büllingen
Question to the initiator

This petition has been translated into the following languages

new language version

Why people sign

• Turnhout

2 days ago

Wij wonen in België en onze families in Nederland en we niet nog een keer gescheiden willen worden

• on 02 Aug 2020

I live in Belgium but my family lives in the Netherlands, I shop there too and yet again I am prevented from exercising my freedom of movement. First time because they physically closed the Belgian border and now because they put restrictions on my movements even though neither myself nor anyone in my family is ill.

• on 31 Jul 2020

Nederbelg. Familie in NL wonen in België en werk in Nld.

• Kessenich

on 31 Jul 2020

Mijn ouders wonen in Nederland

• on 31 Jul 2020

Vrijheid

Tools for the spreading of the petition.

Signing widget for your own website

API (interface)

/petition/online/schengen-2-0-voor-europese-gemeenschappelijke-pandemische-controle-en-preventie-van-grenssluitingen/votes
Number of signatures on openPetition and, if applicable, external pages.
HTTP method
GET