Over de praktijk van verplichte confrontatie in gerechtelijke procedures in zaken betreffende verkrachting en seksueel misbruik in Frankrijk

Indienster verklaart dat Frankrijk niet voldoet aan artikel 19 van Richtlijn 2012/29/EU van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2012 tot vaststelling van minimumnormen voor de rechten, de ondersteuning en de bescherming van slachtoffers van strafbare feiten, en ter vervanging van Kaderbesluit 2001/220/JBZ met betrekking tot het recht contact tussen slachtoffer en dader te vermijden tijdens strafprocedures. Indienster stelt dat het bovengenoemde artikel niet in aanmerking wordt genomen in de Franse wetgeving en dat rechters en openbaar aanklagers de discretionaire bevoegdheid hebben om opdracht te geven tot een confrontatie tussen slachtoffer en dader om de waarheid vast te stellen. Indienster is van mening dat er geen redelijke gronden zijn voor het verplichten van een dergelijke confrontatie en verklaart dat het weigeren van een confrontatie er echter toe kan leiden dat de strafprocedure tegen de dader niet wordt voortgezet.