Economy

Over de noodzaak tot intrekking van artikel 17 van Verordening (EU) 1169/2011 betreffende de verstrekking van voedselinformatie aan consumenten

Indiener wenst dat artikel 17 van Verordening (EU) 1169/2011 betreffende de verstrekking van voedselinformatie aan consumenten wordt ingetrokken, omdat van de bescherming van de belangen van de consumenten geen sprake is en het artikel een rechtstreekse aanval vormt op de levenswijze van veganisten en vegetariërs. Indiener merkt op dat de Europese Unie op 1 april 2019 een verbod heeft ingesteld op de benamingen “veganistische worstjes” en “veganistische hamburgers”. Het verbod werd ingesteld omdat consumenten die deze producten kochten anders konden worden misleid. Indiener is van mening dat er geen enkel bewijs is voor dergelijke misleiding en verwarring en vindt dat het onderscheid tussen producten die vlees bevatten en producten die geen vlees bevatten duidelijk genoeg valt af te lezen van de verpakking. Indiener is van mening dat het in strijd is met de belangen van veganisten en vegetariërs om een dergelijk verbod in te stellen terwijl er geen enkel bewijs voor is.