Administration

Om påstådd underlåtelse i Bulgarien att tillämpa av EU-lagstiftningen, särskilt förordningar och direktiv om konsumenträttigheter

1 supporter 1 in European Union

1 supporter 1 in European Union

Framställaren klagar över att bulgariska domstolar inte tillämpar europeiska förordningar om indrivning av obestridda fordringar och om ett europeiskt betalningsföreläggande på ett korrekt sätt. Framställaren hävdar att det förekommer överträdelser av rådets direktiv 93/13/EEG av den 5 april 1993 om oskäliga villkor i konsumentavtal och kränkning av artikel 47 i Europeiska unionens stadga om de grundläggande rättigheterna. Framställaren konstaterar att verkställandet av obligatoriska betalningsfordringar i Bulgarien inte garanterar konsumenternas rättigheter inför domstolarna och uppmanar Europeiska unionen att inleda en utredning av det bulgariska rättssystemets överträdelser av EU-lagstiftningen.