Animal rights

For Tyrols landbrugskammer, om den beskyttede status for ulve

Ifølge andrageren bør den strenge beskyttelse af ulve i henhold til EU-retten ikke føre til tab af offentlig sikkerhed eller af beskyttelse af mennesker i bebyggelser i landdistrikter. Andrageren hævder, at Tyrols meget tætbefolkede Alpeområde, der anvendes til turist-, landbrugs-, skovbrugs- og jagtformål, og hvor det traditionelle alpine landbrug spiller en særlig vigtig rolle, ikke er noget sted for ulven, der er et rovdyr. Andrageren ser navnlig en alvorlig risiko for bjerggræsgange, der udgør et værdifuldt og væsentligt element i regionens kulturarv. Andrageren opfordrer til en reevaluering og en videnskabelig definition af ulvebestanden, en ændring af de relevante bestemmelser i habitatdirektivet og til, at der ydes tilstrækkelig finansiel kompensation for skader i form af dræbte dyr og for den ekstra indsats, der er nødvendig for at beskytte landbrugsdyr. Andrageren anmoder Kommissionen om at oplyse, hvilke strategiske handlingsplaner den har udviklet til eventuelt at imødegå en voksende ulvebestand.