Animal rights

Namens de landbouwkamer van Tirol, over de beschermde status van de wolf

Volgens indiener zou de strenge bescherming van de wolf in de Europese wetgeving niet ten koste mogen gaan van openbare veiligheid of de bescherming van mensen in dorpen in ons gecultiveerde landschap. Indiener stelt dat het zeer dichtbevolkte berggebied van Tirol, dat gebruikt wordt voor toerisme, landbouw, bosbouw en de jacht, en waar traditionele alpiene landbouw in het bijzonder een grote rol speelt, geen geschikte plek is voor de wolf, een roofdier. Indiener ziet met name een groot risico voor alpenweiden, die een waardevol en essentieel onderdeel zijn van het culturele erfgoed van de regio. Indiener pleit voor een herziening en wetenschappelijke beoordeling van de wolvenpopulatie, voor een wijziging in de relevante bepalingen van de habitatrichtlijn en voor voldoende financiële compensatie voor de geleden schade in termen van gedode dieren en de extra inspanningen die nodig zijn om boerderijdieren te beschermen. Indiener vraagt de Europese Commissie welke strategische actieplannen ze heeft ontwikkeld voor het geval de wolvenpopulatie groeit.