För den tyska föreningen för forskning om ammunition, om genomförandet av artikel 11 i EU:s skjutvapendirektiv

Framställaren anser att vapendirektivet (2017/853), på grund av dess krav på nationellt genomförande, gör forskning om ammunition i ett internationellt sammanhang nästan omöjlig. Han uppger att de möten med ammunitionsforskare som anordnas inom den europeiska föreningen European Cartridge Research Association vanligen hålls växelvis i Tyskland, Nederländerna och Schweiz. Enligt framställaren är syftet med dessa evenemang att ta med ammunition i små mängder (enskilda artiklar eller små förpackningsenheter) till mötena för att lägga fram eller utbyta forskningsresultat, utöka forskarnas egna samlingar, sälja eller visa patroner eller låta dem undersökas. Framställaren konstaterar att det enligt artikel 11 i direktivet krävs ett officiellt tillstånd för all överföring av skjutvapen till en annan medlemsstat och att detsamma gäller för försäljning av ammunition. Detta är enligt framställaren inte praktiskt genomförbart, logistiskt mycket komplicerat och mycket dyrt, Framställaren efterlyser därför en översyn eller tolkning av artikel 11 i direktivet i syfte att undanta gränsöverskridande överföring av ammunition i forskningssyfte.