Eat ORIGINal! Unmask your food

3. Submitted
  4. Dialogue
  5. Finished

This is an European Citizens' Initiative.

We roepen de Europese Commissie op om een oorsprongsvermelding verplicht te stellen voor alle voedingsmiddelen om fraude te voorkomen, de volksgezondheid te beschermen en het recht op informatie voor consumenten te garanderen. 1. Het moet verplicht worden om op alle verwerkte en niet-verwerkte voedingsmiddelen die in de EU worden verkocht, het land van oorsprong te vermelden. Er worden geen uitzonderingen gemaakt voor geregistreerde handelsmerken en geografische aanduidingen. 2. Op verwerkte voedingsmiddelen moet ook worden vermeld uit welk land de hoofdingrediënten afkomstig zijn, als die uit een ander land komen dan het eindproduct. 3. Met het oog op de transparantie in de hele voedselketen moet de etikettering consistenter worden, o.a. door de informatie over de productie- en verwerkingsmethoden te harmoniseren.

Link to the petition

Image with QR code