Borgerhout verdient zijn Reuzenpark, nu!

Stadsbestuur Antwerpen
579 Supporters
58% achieved 1,000 for collection target
  1. Launched 04/09/2022
  2. Time remaining > 2 weeks

I agree to the storage and processing of my personal data. The petitioner can see name and place and forward this information to the recipient. I can withdraw my consent at any time.

Tien jaar geleden werd de buurt rond het Moorkensplein een park beloofd, gelegen op de hoek van de Maréestraat, de Langstraat en de Bakkerstraat.

De buurt snakt al lang naar een groene ruimte die het centrum van Borgerhout letterlijk meer ademruimte kon geven. De stad deed 10 jaar geleden enkele veelbelovende toezeggingen voor extra openbaar groen en deed in het kader hiervan zelfs enkele onteigeningen. Van de heraanleg van het Moorkensplein en de herwaardering van het districtshuis genieten we al enkele jaren, echter was het nogdaarbij nog wachten op de gewenste en beloofde vergroening​.

Straks volgt een nieuwe fase: de aanleg van het beloofde park. De afbraak van het administratief centrum en de verhuis van de politie biedt een unieke kans op de creatie van een groene long in Borgerhout.

Eind juni stelde de stad haar ideeën voor aan het district, maar van inspraak en participatie met de buurt was geen sprake. In de ontwerpwedstrijd die onder gesloten omslag aan drie architectenbureaus werd bezorgd, werd gevraagd voor een ontwerp van een nieuwbouw met daarin plaats voor het huis van het kind, een crèche en de bibliotheek. Deze functies zijn zeker ook nodig in de buurt, maar toch denken we dat de plannen kunnen worden verbeterd want de overblijvende openbare ruimte, en daarmee ook de oppervlakte van het beloofde Reuzenpark, krimpt steeds verder door extra nieuwbouw

Volgens de vooropgestelde timing van de stad zou de aanduiding van het architectenbureau reeds eind september 2022 gebeuren, gevolgd door een informatiemoment naar de buurt. Wij vinden deze werkwijze achterhaald en pleiten voor een écht participatief proces waarbij er geluisterd wordt naar de buurt.

Wij, een onafhankelijke groep buurtbewoners uit de Moorkenswijk, roepen alle inwoners van Borgerhout op om deze petitie te ondertekenen en onze vraag op die manier kracht bij te zetten.

Achtergrondartikels:

GvA 20.06.2022: Draad verdere ontwikkeling Moorkensplein weer opgepikt: geen park, wel kinderopvang, bib en groene zone

GvA 22.06.2022: Buurtbewoners Moorkensplein niet blij met nieuwe plannen: “Hier wordt een unieke kans versmost”

Reason

Als ondertekenaars willen wij 3 zaken:

1. Een pauze in het lopende dossier om mee het ontwerp te verfijnen naar meer openbaar groen toe, in lijn met het Klimaatplan 2030 van de Stad
  2. Inspraak in de gesprekken en de besluitvorming over het ontwerp zodat het beloofde ‘Reuzenpark’ er ook komt
  3. Maximaal (her)gebruik van bestaande gebouwen en leegstaande panden ​in de omgeving in plaats van (extra) nieuwbouw.

We verzamelen op 2 oktober om 14u op de locatie van het toekomstige park voor een actie om deze eisen kracht bij te zetten. We vragen alle geïnteresseerden om dan naar het toekomstige park af te zakken en een (kamer)plant mee te brengen voor een symbolische actie.

Translate this petition now

new language version

• Beste ondertekenaar van de Reuzenparkpetitie,

Op minder dan 20 dagen na de start tekenden al 490 personen deze online petitie. Het overgrote deel van de ondertekenaars zijn mensen uit Borgerhout, zij die rechtstreeks te maken hebben met het gebrek aan groene en open ruimte.

Omwille van het succes hebben we besloten om ons doel bij te stellen naar 1.000 handtekeningen om zo onze vraag aan het stadsbestuur nog meer kracht bij te zetten. Maar om dit te laten slagen hebben we ook jouw hulp nodig. Daarom willen we aan jullie vragen om deze petitie mee verder te verspreiden in jullie directe omgeving.

Op zondag 2 oktober om 14u organiseren we een actie op de plaats van het toekomstige park. Iedereen wordt gevraagd die namiddag een (kamer)plant... further

• Beste ondertekenaar van de Reuzenparkpetitie,

Ondertussen hebben meer dan 260 personen onze petitie getekend, wat wil zeggen dat we over de helft zijn van ons (voorlopige) doel. Dat wil ook meteen zeggen dat als elk van jullie nog 1 iemand kan overtuigen om ook te tekenen, we de 500 handtekeningen snel bereiken en we ons doel kunnen verhogen naar 1.000 ondertekenaars. Laat ons dit samen proberen waar maken.

Naast het ondertekenen van de petitie kan je ook nog op andere manieren onze eisen steunen. Dit kan je oa. doen door een affiche aan je raam te hangen, de petitie te delen op je sociale media, mee te helpen aan onze actie op 2 oktober, de komende weken mee flyers te verdelen of rond te gaan in je straat met de petitie.

Help je graag mee?... further

• Beste ondertekenaars,

De petitie is herzien in overeenstemming met onze gebruiksvoorwaarden. De tijdelijke blokkering is opgeheven en de petitie kan nu verder worden ondertekend.

Bedankt voor je inzet!

Uw OpenPetitie Team

Why people sign

7 hours ago

Er kan nooit genoeg groen zijn in een stad. En beloofd is beloofd.

12 hours ago

Meer groen in de stad voor gezondere longen en meer zuurstof door al de uitlaatgassen van auto’s en houtkachels. Ik ben longpatiente

13 hours ago

Er werden mensen onteigend om een park te bouwen, respect voor de mensen die hun huis op die manier 'verloren' is het minste

Tools for the spreading of the petition.

Signing widget for your own website

API (interface)

/petition/online/borgerhout-verdient-zijn-reuzenpark-nu/votes
Number of signatures on openPetition and, if applicable, external pages.
HTTP method
GET