Region: Sverige

Petitionen är riktat mot
Regering, riksdag och Polismyndigheten
4 Stödjande

Initiativtagaren skickade inte in petitionen.

4 Stödjande

Initiativtagaren skickade inte in petitionen.

1. Startad 2021
  2. Insamlingen är klar
  3. Inlämnad
  4. Dialog
  5. Misslyckade

Vad vill vi?
Vi supportrar, likt alla andra inblandade aktörer, vill ha trygga fotbollsmatcher. Men Polisens arbetsverktyg för detta, Villkorstrappan, har inte haft några positiva effekter på ordningsläget hittills, tvärtom, endast negativa. Vi vill ersätta Polisens orimliga tillämpning av Villkorstrappan med en modell byggd på dialog och samverkan och som har sin grund i forskning och evidens.
Vi som signerar detta vill be ansvariga, regering och riksdag men även ansvariga hos Polismyndigheten att göra allt i sin makt för att säkerställa att:

• Polismyndigheten använder metoder med stöd i evidens och forskning i all sin verksamhet.
  • Myndighten gör sitt yttersta för att återupprätta dialog och förtroende mellan Polismyndigheten och den svenska idrottsrörelsen.

Orsak

Bakgrund
Villkorstrappan är Polisens strategi för att flytta säkerhetsansvaret från myndigheten till arrangören, som vars tillämpning består av en samling förbud och oproportionella åtgärder som i slutändan kommer resultera i tomma läktare och ett betydligt fattigare svenskt föreningsliv.
Polisen kommer, enligt egen utsago, eskalera dessa förbud och åtgärder tills dess att inga ordningsstörningar förekommer på svenska fotbollsmatchen. Ett ouppnåeligt mål i vilket sammanhang som helst när så många människor samlas på en begränsad yta och ett krav som inga andra typer av arrangemang tvingas leva upp till. I Polisens definition av ordningsstörningar ingår t.ex. överförfriskade besökare, vilket i sig inte utgör något lagbrott och därmed inte borde ge skäl till omfattande publikneddragningar för klubbarna.
Alla inblandade aktörer vill ha trygga fotbollsmatcher. Men Polisens villkorstrappa har inte haft några positiva effekter på ordningsläget hittills, tvärtom, endast negativa. Enligt internationell erfarenhet, de lärdomar vi i Sverige kunde dra av fotbollsåret 2019 (när villkorstrappan började tillämpas på svensk fotboll) och den forskning som finns på området så kommer det inte heller på sikt ge positiva effekter.
Polisens arbetssätt innebär en kollektiv bestraffning av samtliga besökare och kommer på sikt få enorma konsekvenser. Inte bara för publiken utan också för klubbarnas breda verksamhet och barn- och ungdomsidrotten. Detta då Polisens strategi till slutlig resulterar i tomma läktare. Publiken är svensk fotbolls största tillgång. Om den försvinner så försvinner mycket av de intäkter som klubbarna använder till breddidrotten.
Vi vill ersätta Polisens villkorstrappa med en modell byggd på dialog och samverkan och som har sin grund i forskning och evidens. Under åren 2014-2017 arbetade Polis och klubbar enligt just en sådan modell, ett arbete som hade märkbara positiva effekter på ordningsläget kring svensk fotboll.
Avskaffa den kollektivt bestraffande och ineffektiva villkorstrappan och ersätt den med samarbete och dialog nu!
Läs mer på www.villkorstrappan.se och https://raddasvenskfotboll.com/.

Tack för ditt stöd

Länk till petitionen

Bild med QR-kod

Avrivningslapp med QR-kod

ladda ner (PDF)

• Liebe Unterstützende,
    der Petent oder die Petentin hat innerhalb der letzten 12 Monate nach Ende der Unterschriftensammlung keine Neuigkeiten erstellt und den Status nicht geändert. openPetition geht davon aus, dass die Petition nicht eingereicht oder übergeben wurde.

Wir bedanken uns herzlich für Ihr Engagement und die Unterstützung,
    Ihr openPetition-Team

• This is a note from the openPetition editorial team:

The petition conflicted with point 1.9 the terms of use and was therefore paused. In the meantime the petition has been revised, checked again by the editorial staff of openPetition and released.

Inga PRO-argument ännu.

Inga KONTRA-argument än.

Bidra till att stärka medborgarnas delaktighet. Vi vill göra din oro hörd samtidigt som vi förblir oberoende.

Donera nu