Minority protection

Vrije keuze in kleding tijdens lessen LO

Students, staff, parents
804 Supporters
Collection finished
  1. Launched 14/09/2021
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Er is vanuit de vaksectie LO een email verstuurd naar ouders/verzorgers en leerlingen van het ECL. Deze mail bevatte o.a. regels omtrent de kleding die gedragen wordt tijdens de lessen LO. Aanleiding van deze petitie, zijn de laatste zinnen van de derde alinea: "[daarnaast] is het bij dames wenselijk een sport BH te dragen. Geen naveltruitjes, spaghettibandjes, hotpants etc."

Naar aanleiding van deze kledingvoorschriften, die minderjarige personen seksualiseren, en bewust maken van het feit dat er door volwassen gymdocenten wordt gekeken naar de kleding die zij dragen tijdens de gymlessen, is het nodig om voor ons als leerlingen - en docenten mogen zich zeker vrij voelen om deze enquêtte ook te ondertekenen - actie te voeren tegen deze seksistische, seksualiserende, en achterhaalde voorschriften, die in 2021 niet meer door de beugel kunnen.

Hiernaast willen wij namens de vaksectie LO - en het liefst, indien mogelijk, van de individuele persoon die deze voorschriften genoemd wilde in de betreffende mail - een verontschuldiging, en betuiging van begrip voor zij die zich door deze teksten geseksualiseerd en oncomfortabel voelen.

In 2021 laten wij ons niet langer door schoolpersoneel vertellen wat wij wel en niet mogen dragen in gevallen waarbij dat niet bijdraagt aan "functionaliteit" en veiligheid.

Ik onderteken deze petitie, om mijn stem tegenover deze onrechtvaardigheid te laten horen.

Reason

Thank you for your support, Bruno Krass from HAARLEM