Syyttömyysolettamasta ja läsnäoloa oikeudenkäynnissä koskevasta oikeudesta annetun direktiivin (EU) 2016/343 täytäntöönpanosta Puolassa

Vetoomuksen esittäjä pyytää Puolan viranomaisia tekemään muutoksia eräiden syyttömyysolettamaan liittyvien näkökohtien ja läsnäoloa oikeudenkäynnissä koskevan oikeuden lujittamisesta rikosoikeudellisissa menettelyissä annetussa direktiivissä (EU) 2016/343 säädettyyn lakiin. Puolan lakiin tehtävien muutosten määräaika oli 1. huhtikuuta 2018. Lisäksi vetoomuksen esittäjä katsoo, että tätä alaa koskeva Puolan lainsäädäntö olisi saatettava kansainvälisen oikeuden syyttömyysolettaman periaatteen mukaiseksi. Vetoomuksen esittäjä kannattaa sitä, että rikoksentekijöitä rangaistaan ankarasti, mutta katsoo, että epäillyillä olisi oltava oikeus varmistaa, että viattomia kansalaisia ei tuomita pelkästään siksi, että esitutkinta on tehty nopeasti.