Civil rights

Stop seksueel geweld in Congo!

Minister van Ontwikkelingssamenwerking
563 supporters

563 supporters

1. Launched October 2023

1 op 3 vrouwen is slachtoffer van seksueel geweld in Oost-Congo

25 november is het de Internationale Dag tegen het Geweld op Vrouwen. Aandacht vragen voor het wereldwijde geweld tegen vrouwen en meisjes is hoognodig. Het geweld doen stoppen, nog dringender. Teken onze petitie en wij overhandigen ze aan minister voor Ontwikkelingssamenwerking Caroline Gennez. Met jouw handtekening kunnen we eisen dat er actie ondernomen wordt.

Reason

Al meer dan 25 jaar woedt in Oost-Congo een uitzichtloos gewapend conflict. Een gevolg van de burgeroorlog die in Rwanda uitbrak en verder werd uitgevochten in Congo. De regio wordt sindsdien geteisterd door geweld tegen vrouwen en meisjes. Seksueel geweld wordt ingezet als oorlogswapen.

“Seksueel geweld is een goedkoop, toegankelijk en zeer destructief wapen.” vertelt Goedele Liekens, ambassadrice van Mamas for Africa. “Het ontwricht gemeenschappen, intimideert de bevolking en jaagt mensen op de vlucht. Seksueel geweld wordt in Oost-Congo gebruikt om het volk te terroriseren.”

Het geweld waar meisjes en vrouwen in Oost-Congo dagelijks slachtoffer van zijn, tart elke verbeelding. Niemand is veilig, zelfs jonge meisjes worden niet gespaard. Ze blijven verminkt achter en zijn getekend voor het leven.

Wat doet Mamas for Africa?

In Oost-Congo is Mamas for Africa een begrip. Dit jaar verzorgden we 1.837 overlevenden van seksueel geweld. We vingen hen op, brachten hen naar het ziekenhuis (omdat ze ernstige letsels hadden na hun verkrachting) en betaalden de rekening. We gaven en geven ze psychologische bijstand. Dikwijls worden overlevenden verstoten door hun man en/of familie.

Met preventie, bemiddeling en sensibilisering zijn wij voor vele overlevenden de enige hoop. Zeker voor vrouwen en meisjes in afgelegen dorpen. Daar zijn we als enige organisatie actief en maken we écht het verschil. Teken onze petitie en wij overhandigen ze aan minister voor Ontwikkelingssamenwerking Caroline Gennez. Met jouw handtekening kunnen we eisen dat er actie ondernomen wordt.

Thank you for your support, Mamas for Africa from Wespelaar
Question to the initiator