Foreign affairs

Petitie aan de EU om de verkiezingen in Ethiopië te veroordelen en een nationale dialoog te steunen

European Comission
1.079 Supporters
11% achieved 10.000 for collection target
  1. Launched June 2021
  2. Time remaining > 8 Wochen
I agree to the storage and processing of my personal data. The petitioner can see name and place and forward this information to the recipient. I can withdraw my consent at any time.

Petitie aan de Europese Unie om de Ethiopische verkiezingen van 2021 als onwettig te verklaren en om druk uit te oefenen op de Ethiopische regering om een alomvattend nationaal dialoog aan te gaan.

Op 29 Augustus 2020 zouden de Algemene Verkiezingen in Ethiopië plaatsvinden. De verkiezingen werden echter uitgesteld onder het voorwendsel van de COVID-19 pandemie. Abiy Ahmed’s ongrondwettelijke “Prosperity Party” regeert sindsdien het land zonder een verkiezingsmandaat. Abiy Ahmed kwam in 2018 zelf aan de macht als gevolg van een politieke machtsstrijd binnen de EPRDF, de voormalig regerende partij in Ethiopië. Hij werd door leden van zijn toenmalige partij EPRDF aangesteld als interim-leider om het land te leiden naar de volgende verkiezingen die in Mei 2020 (later uitgesteld naar Augustus 2020) zouden plaatsvinden. Sinds zijn benoeming heeft de heer Ahmed nooit deelgenomen aan enige constitutionele of democratische verkiezingen. In 2019 ontbindt Abiy Ahmed zonder pardon de EPRDF en vormt de “Prosperity Party”: ook dit gebeurde zonder een verkiezingsmandaat.

Ondanks het winnen van de Nobelprijs voor de vrede, werd Abiy’s ambtstermijn overschaduwt door etnisch geweld en de oorlog in Tigray, die in eind November 2020 uitbrak. Sindsdien is er een gruwelijk conflict gaande in de meest noordelijke regio van Ethiopië, genaamd Tigray. De oorlog heeft geleid tot een catastrofale humanitaire crisis. Binnen- en buitenlandse waarnemers hebben rapporten uitgebracht van groepsverkrachtingen, buitengerechtelijke moorden, vernieling van eigendommen en sterfgevallen door verhongering. Hierdoor zal Tigray niet deelnemen aan de geplande verkiezingen van Juni 2021. Bovendien zijn veelbelovende politici van de etnische Oromo-groep gevangen gezet op grond van twijfelachtige beschuldigingen. Analisten waarschuwen dat de landelijke verkiezingen voor meer onveiligheid en geweld kunnen zorgen. Het organiseren van de verkiezingen blijkt al moeilijk en de registratie van kiezers heeft verschillende onregelmatigheden aan het licht gebracht.

Het dreigende gevaar in verband met de komende verkiezingen:

• De ongekozen premier van Ethiopië, Abiy Ahmed Ali, heeft reeds veelbelovende verkiezingskandidaten en leiders van oppositiepartijen gevangengenomen onder het vermeende voorwendsel betrokken te zijn bij de moord op de populaire Oromo-muzikant Hachalu Hundessa.
  • Er is voortdurend sprake van opstand en verzetsbewegingen in verschillende regio’s van Ethiopië tegen Abiy Ahmed Ali en de regering onder leiding van de Welvaartspartij. Sinds Abiy Ahmed aan de macht kwam, is Ethiopië gedestabiliseerd door conflicten, economische crisis, bewapende hongersnood, politieke onderdrukking en misdaden tegen de menselijkheid.
  • Ethiopische oppositieleiders die niet in hechtenis zitten, uiten hun bezorgdheid over het houden van verkiezingen in een tijd dat de veiligheid van mensen niet gegarandeerd is.
  • Velen voorspellen dat de politieke crisis in het land de oorzaak zal zijn van een zeer lage opkomst; er zijn al meldingen van manipulatie van stembiljetten.

De status van de verkiezingen in Tigray:

• De regionale staat Tigray heeft in september 2020 reeds regionale verkiezingen gehouden in overeenstemming met de Ethiopische grondwet.
  • Het was buitengewoon goed georganiseerd en gepland gezien 2,7 miljoen kiezers in staat waren om veilig hun stem uit te brengen en de COVID-19 veiligheidsrichtlijnen van de Wereldgezondheidsorganisatie te volgen.

Reason

Daarom, pleiten wij ervoor rekening te houden met de bovenstaande feiten en alle instrumenten van het buitenlands beleid te gebruiken om invloed uit te oefenen op de opschorting van de verkiezingen in Ethiopië die gepland zijn voor juni 2021, en vragen we verder het volgende:

• Een diplomatieke interventie binnen de kernovertuigingen en waarden van de EU die het belang benadrukt van het omgaan met politieke verschillen door middel van een beschaafd dialoog, in plaats van geweld.
  • De Ethiopische verkiezingen in juni uit te roepen als een schijnvertoning door de EU-vertegenwoordigers, omdat ze niet voldoen aan de minimumvereisten voor vrije en eerlijke verkiezingen.
  • Het uitoefenen van druk door de EU op het Ethiopische regime om alle politieke partijen op te roepen tot een alomvattend nationaal dialoog.
  • Het erop aandringen bij het Ethiopische regime om alle politieke gevangenen die in hechtenis worden gehouden, zonder dat zij een eerlijk proces hebben gehad, vrij te laten.
  • Om sterke diplomatieke instrumenten in te zetten, zoals economische sancties, wapenembargo's, reisverboden en bevriezing van persoonlijke bezittingen en bankrekeningen.
  • Waarneembare terugtrekking van Eritrese troepen, Ethiopische troepen en Amhara-militie uit Tigray.
  • Op te roepen tot een staakt-het-vuren , onderzoek te doen naar misdaden en wreedheden met onafhankelijke partijen en zorg te dragen voor verantwoording voor alle misdaden.

Tools for the spreading of the petition.

Signing widget for your own website

API (interface)

/petition/online/petitie-aan-de-eu-om-de-verkiezingen-in-ethiopie-te-veroordelen-en-een-nationale-dialoog-te-steunen/votes
Number of signatures on openPetition and, if applicable, external pages.
HTTP method
GET