Environment

För medborgarinitiativet ”Wind Working Party”, om utvecklingen av vindkraft i Schleswig-Holstein och i synnerhet i Dithmarschen

Framställaren protesterar mot utvecklingen av vindkraft i Schleswig-Holstein och i synnerhet i Dithmarschen. Dispenser har inneburit att fler vindkraftverk har uppförts, trots att anläggningen har stoppats, och de ligger alltför nära bostadsområden. Detta har medfört en rad negativa konsekvenser för lokalbefolkningen, däribland hälsoproblem. Dessutom har de boende i Schleswig-Holstein haft de högsta elpriserna i Tyskland. Framställaren efterlyser att utvecklingen av vindkraftparkerna i Dithmarschen stoppas omedelbart, för att minimiavståndet på 1 500 meter till utkanten av bostadsområdena ska respekteras, att den tyska lagen om energieffektivitet ska avskaffas och att elpriserna ska sänkas och få ett tak.