Rajon : Norvegjia

4. Dialog
  5. I përfunduar

En matvogn til besvær

Denne saken handler om hvordan Yasser og to venner, som ønsket å skape sin egen arbeidsplass, endte med å måtte gi opp drømmen på grunn av at saksbehandlere i kommunen gjorde feil. Nå sitter han igjen med stor gjeld. Bli med å hjelpe Yasser, slik at han kan få en rettslig prøving av kravet om en rettmessig kompensasjon.

Eventuelle midler som blir igjen fra Spleisen etter saken doneres til FNs matvareprogram!

Les hele saken på www.ikkegiopp.no

Flyktningene ville skape et levebrød, men Lillehammer kommune sa nei. Fylkesmannen sier at kommunen tok feil.

Yasser Shams kom til Norge som politisk flyktning fra Egypt. Sammen med to venner startet han opp en matvogn som skulle servere internasjonal mat av høy kvalitet i Lillehammers gågate.

Fortjenesten til en slik virksomhet er avhengig av like vilkår med konkurrerende virksomheter. Kommunen bestemte at matvognen ikke fikk holde åpent på nattestid. Yasser klaget på vedtaket fra kommunen til Fylkesmannen.

Heldigvis var Fylkesmannen enig med Yasser. De sa at Lillehammer kommune hadde brutt loven om serveringssteder. Fylkesmannens vedtak sier at kommunen gjorde en feil da de nektet 1001Mat å holde åpent like lenge som andre serveringssteder i byen. Dessverre var det for sent.

Hans rettmessige krav på erstatning må forfølges i rettsapparatet, men prosess mot det offentlige er kostbart.

Vårt spørsmål til deg som tenker på å bidra, og til det offentlige Norge, er veldig enkelt:

Ønsker vi ikke private initiativ? Burde vi ikke støtte og heie på flyktninger og andre som vil skape arbeidsplasser og skatteinntekter, og en trygg økonomisk fremtid?

Lillehammer kommune har tatt sine valg og sier klart og tydelig nei til det.

Alle sakens dokumenter er offentlige og ved å følge linken kan du lese vedtakene og kommunens avslag på krav om erstatning.

Her har vi også samlet artikler fra media og en beskrivelse av initiativtakerne

som forsøkte å skape en drøm, for så å oppleve at denne ble ettertrykkelig knust.

Vil du være med å rette opp en urettferdighet?

Kan du hjelpe Yasser med å prøve å oppnå rettferdighet? Hvis du hjelper Yasser, sier du samtidig ifra om at lignende ting ikke bør skje i framtida.

Tusen Takk!

arsye

Ju faleminderit shumë për mbështetjen tuaj

Lidhje me peticionin

Imazhi me kodin QR

Skedar gris me kod QR

Asnjë PRO argument ende.

Asnjë argument CONTRA akoma.

Ndihmoni në forcimin e pjesëmarrjes së qytetarëve. Ne duam t'i bëjmë shqetësimet tuaja të dëgjohen dhe të mbeten të pavarura.

dhuroni tani