Environment

85% achieved 1.000 for collection target
  1. Launched 26/04/2021
  2. Time remaining > 8 Wochen
I agree to the storage and processing of my personal data. The petitioner can see name and place and forward this information to the recipient. I can withdraw my consent at any time.

De bestaande vallei van de Babilliebeek van 7 ha, binnen de ring van Roeselare helpt om de stad leefbaar te houden, heeft een grote natuurwaarde én een grote historische waarde:

·        Dit gebied helpt de stad leefbaar te houden. Deze lage weiden overstromen bij hevige regenval en helpen zo om wateroverlast elders in de stad te voorkomen. Doordat dit gebied zo laag ligt, krijgt het water ook kans om er in de bodem te dringen, wat helpt tegen droogte. En doordat dit gebied zo waterrijk is, dempt het de temperatuur bij hittegolven. Drie redenen waarom dit gebied zo belangrijk is voor alle omwonenden van de aanrukkende verkavelingen van 400 wooneenheden.

·        Dit is een prachtig natuurgebied, de enige plaats binnen de ring van Roeselare waar je nog oude vochtige hooilanden en weilanden vindt met bijzondere soorten planten als Pinksterbloem, vier soorten Boterbloem, Beekpunge, Pijptorkruid..., zeldzame broedvogels zoals Braamsluiper of Grasmus of voedselgebied voor de Torenvalk of ’s winters voor Watersnip of Houtsnip. Dit gebied zou beschermd moeten worden. Natuur in de buurt is belangrijk voor de fysieke en psychische gezondheid van iedereen.

·        Dit is de enige stukje beekvallei binnen de ring dat nog in zijn oorspronkelijke staat is. Dit is een historisch landschap met historische (omwalde) boerderij dat het waard is om te behouden, een prachtig gebied is om door wandelaars of picknickers te laten ontdekken.

Reason

Wij vragen dat de stad:

·        de illegaal aangevoerde aarde laat verwijderen;

·        de bestemming wijzigt zodat dit gebied definitief beschermd wordt als groen- en natuurgebied voor zijn bewoners;

·        dit gebied integreren in het Roeselaarse groenplan uit 2015.

JA, ik teken deze petitie omdat ik akkoord ga met deze eisen van Natuurpunt Mandelstreke, vzw Leefmilieu Roeselare, vzw NP Midden West-Vlaanderen (NP MWV), de West-Vlaamse Milieufederatie (WMF) en VELT Roeselare

Thank you for your support, Natuurpunt Mandelstreke from Roeselare
Question to the initiator

Translate this petition now

new language version

Why people sign

• Ilse Patoor Handzame

10 hours ago

Elk stukje telt!

• 18 hours ago

Ik woon in Rumbeke en ik ben een natuurliefhebber.

• Roeselare

1 day ago

Meer groen, meer diversiteit,... Maar vooral geen laks gedrag bij storten, vervuiling, bedreiging of vernietiging van De weinige plekjes die we hebben.

• Rumbeke

1 day ago

Om ons huis en tuin, waar we elke dag voor gaan werken, te vrijwaren van overstromingen!

• Roeselare

Natuur en overstromingsgevaar

Tools for the spreading of the petition.

Signing widget for your own website

API (interface)

/petition/online/red-de-vallei-van-de-babilliebeek-in-rumbeke/votes
Number of signatures on openPetition and, if applicable, external pages.
HTTP method
GET