Environment

100% achieved 1.000 for collection target
  1. Launched 26/04/2021
  2. Time remaining 17 days
I agree to the storage and processing of my personal data. The petitioner can see name and place and forward this information to the recipient. I can withdraw my consent at any time.

De bestaande vallei van de Babilliebeek van 7 ha, binnen de ring van Roeselare helpt om de stad leefbaar te houden, heeft een grote natuurwaarde én een grote historische waarde:

·        Dit gebied helpt de stad leefbaar te houden. Deze lage weiden overstromen bij hevige regenval en helpen zo om wateroverlast elders in de stad te voorkomen. Doordat dit gebied zo laag ligt, krijgt het water ook kans om er in de bodem te dringen, wat helpt tegen droogte. En doordat dit gebied zo waterrijk is, dempt het de temperatuur bij hittegolven. Drie redenen waarom dit gebied zo belangrijk is voor alle omwonenden van de aanrukkende verkavelingen van 400 wooneenheden.

·        Dit is een prachtig natuurgebied, de enige plaats binnen de ring van Roeselare waar je nog oude vochtige hooilanden en weilanden vindt met bijzondere soorten planten als Pinksterbloem, vier soorten Boterbloem, Beekpunge, Pijptorkruid..., zeldzame broedvogels zoals Braamsluiper of Grasmus of voedselgebied voor de Torenvalk of ’s winters voor Watersnip of Houtsnip. Dit gebied zou beschermd moeten worden. Natuur in de buurt is belangrijk voor de fysieke en psychische gezondheid van iedereen.

·        Dit is de enige stukje beekvallei binnen de ring dat nog in zijn oorspronkelijke staat is. Dit is een historisch landschap met historische (omwalde) boerderij dat het waard is om te behouden, een prachtig gebied is om door wandelaars of picknickers te laten ontdekken.

Reason

Wij vragen dat de stad:

·        de illegaal aangevoerde aarde laat verwijderen;

·        de bestemming wijzigt zodat dit gebied definitief beschermd wordt als groen- en natuurgebied voor zijn bewoners;

·        dit gebied integreren in het Roeselaarse groenplan uit 2015.

JA, ik teken deze petitie omdat ik akkoord ga met deze eisen van Natuurpunt Mandelstreke, vzw Leefmilieu Roeselare, vzw NP Midden West-Vlaanderen (NP MWV), de West-Vlaamse Milieufederatie (WMF) en VELT Roeselare

Thank you for your support, Natuurpunt Mandelstreke from Roeselare
Question to the initiator

Translate this petition now

new language version

Natuurbehoud

Why people sign

• Roeselare-Rumbeke

6 days ago

Ik woon niet zo ver van de Babilliebeek. En als echte Rumbekenaar zou ik dat stukje natuur in onze streek niet willen zien verloren gaan.

• Roeselare

Meer natuur in roeselare

• Rumbeke

6 days ago

Ik loop daar graag en die MC Donalds past daar niet.

• Roeselare

6 days ago

Dit is al een druk punt, en dit ligt naast een natuurgebied. Waar je gaat voor een rustige wandeling te kunnen maken in een mooie omgeving. Met dit fastfood restaurant, zal dit geen mooie (veel sluikstorting) en rustig gebied meer zijn om met het gezin of alleen te wandelen

• 7 days ago

Opgegroeid en 25 jaar gewoond in Rumbeke. Een MacDonald's naast zo'n prachtig natuurgebied is echt niet wat de bewoner of bezoeker nodig heeft. Dit is geen plaats voor MacDonald's!

Tools for the spreading of the petition.

Signing widget for your own website

API (interface)

/petition/online/red-de-vallei-van-de-babilliebeek-in-rumbeke/votes
Number of signatures on openPetition and, if applicable, external pages.
HTTP method
GET