Region: Belgium

1% from 22.000 for quorum
  1. Launched 31/05/2020
  2. Time remaining 3 weeks
I agree to the storage and processing of my personal data. The petitioner can see name and place and forward this information to the recipient. I can withdraw my consent at any time.

Leopold II, Koning van België vanaf het einde van de 19de eeuw tot het begin van de 20ste eeuw, wordt op verschillende locaties in België met een standbeeld vereerd. Hij wordt vereerd omdat hij zogezegd goede daden heeft verricht tijdens zijn heerschappij over de Congo-Vrijstaat (nu Democratische Republiek Congo). Wat niet gezegd wordt is dat hij dit gebied als privébezit had. Alle verschillende stammen, plaatselijke culturen,... in dit gebied werden vernietigd door Leopold's privéleger zodat hij alle inboorlingen kon uitbuiten om rubber,... te verzamelen.Genadeloos werden er inboorlingen vermoord, verkracht, de handen afgehakt,... onder Leopold II's toezicht. Leopold II werkte met een systeem van quota; dagelijks moest elke inboorling tonen hoeveel rubber hij had verzameld (terwijl hij/zij werkte in extreem barre omstandigheden). Wanneer deze hoeveelheid niet genoeg was voor Leopold II of zijn soldaten, werden er verschrikkelijke straffen ingevoerd zoals de dood, het afkappen van de handen, het verminken van hun kinderen,... Niet enkel Leopold II, maar ook mensen die met hem samenwerkten zoals Henry Stanley hadden er bijna plezier aan om deze bange inboorlingen mentaal en fysiek te mishandelen. Ooggetuigen meldden dat "Henry de mensen afschoot alsof het een spel was". Immens vele getuigenissen van hoogstaande mensen en zelfs foto's tonen bewijs van de verschrikkelijke activiteiten van Leopold II en zijn leger in de Congo-Vrijstaat. Hieronder vindt u enkele links naar video's, artikels, brieven en foto's die meer informatie geven over de situatie in DR Congo van 1885 tot 1908.

Reason

Hoewel de slavernij is afgeschaft, zijn we als wereld duidelijk nog geen stap verder geraakt op het vlak van racisme. Vergeleken met vroeger is er zeer weinig verschil gekomen in de segregatie, discriminatie, 'racial profiling', onnodig geweld, overbodig geweld, uitbuiting, verschil in loon,... tegenover POC (people of colour). Een heel groot deel ligt aan de mindset van verschillende mensen (vooral de oudere generatie's). Deze mensen kregen racistische opmerkingen, gedachten met de lepel mee naar binnen van kinds af aan en zijn te kortzichtig om in te zien hoe fout dit hele begrip is. In mijn ogen kan ook het moderne racisme nooit volledig opgelost worden, wanneer de broedkern van racisme, nl. slavernij en de koloniale tijd,... nog steeds vereerd wordt alsof er niets aan de hand is. Ik kan op duizenden andere manieren uitleggen waarom racisme fout is, hoe het ook mij, als blank persoon, ondanks mijn white privilege, ongelooflijk hard raakt. Ik heb het gevoel dat wij als 'white community' gebruik moeten maken van dit privilege in de strijd tegen racisme, het kan zo niet langer. Dit is niet de wereld waarin ik wil dat mijn (niet-blanke) vrienden leven. Dit is niet de wereld waarvoor ik zelf wil studeren en in wil werken. Dit is niet de wereld waarin ik mijn toekomstige kinderen later wil opvoeden. De eerste stap die de 'white community' in België kan nemen, is het openlijk verontschuldigen voor de verschrikkelijke dagen van onze voorouders, is het wegnemen van deze beelden die een massamoordenaar in een positief daglicht zetten.

Thank you for your support, Lauranne Van Thillo from Edegem
Question to the initiator

Translate this petition now

new language version

Why people sign

• on 05 Jun 2020

Principieel en geschiedkundig

• Lier

on 04 Jun 2020

Leopold II heeft enorm veel verschrikkelijke dingen gedaan en nog altijd staat België vol met zijn standbeelden. Dit kan niet. Wij mogen niet iemand verheerlijken die de Congolezen heeft uitgebuit, uitgemoord, gemarteld, verminkt, ... De dingen die hij heeft gedaan of waar hij opdracht toe heeft gegeven, zijn onmenselijk en racistisch en het wordt tijd dat België dat toegeeft.

• Zoë Thaets , Heverlee

on 04 Jun 2020

Omdat ik absoluut niet kan vatten dat deze standbeelden worden ervaren als ‘cultureel erfgoed’. Waarom is het zo moeilijk voor België om zijn geschiedenis en fouten te erkennen? Geschiedenis kan je niet zomaar verwijderen, maar het minste dat je kan doen is deze standbeelden weghalen uit teken van respect. Is het echt nodig om mensen keer op keer te laten confronteren met deze gruwelijke geschiedenis? Dit vind ik mensonterend. Bovendien vind ik ook dat er op school over dit deel van de geschiedenis veel meer mag worden lesgegeven. De materie was zeer beperkt en bovendien nog eens zelfstudie. Kom op. Doe beter.

• on 04 Jun 2020

Leopold II verdient geen standbeelden na al zijn vreselijke daden. Hij is een schande voor heel ons land! Door hem schaam ik mij om me een belg te noemen.

• Bc

on 04 Jun 2020

slavernij en kolonialisme moet niet als heldhaftig symbool worden getoond

Tools for the spreading of the petition.

Signing widget for your own website

API (interface)

/be/petition/online/remove-leopold-ii-statues-in-belgium/votes
Number of signatures on openPetition and, if applicable, external pages.
HTTP method
GET