Region: Belgium
Civil rights

Afschaffing van het uitreisverbod en het inreisverbod voor inwoners van België

Belgische regering; Regering van de Duitstalige gemeenschap
7.662 Supporters
96% achieved 8.000 for collection target
  1. Launched 22/04/2020
  2. Collection yet 3 weeks
I agree to the storage and processing of my personal data. The petitioner can see name and place and forward this information to the recipient. I can withdraw my consent at any time.

Vanwege de maatregelen ter bestrijding van de corona-pandemie zijn alle onnodige reizen naar het buitenland verboden voor inwoners van België. Een lijst met noodzakelijke redenen voor vertrek is onder meer te vinden. onder de volgende link: www.eupen.be/covid-19-infos-fuer-grenzgaenger/

Anders is het aan de functionarissen die aan de grens werken om te beslissen of de opgegeven reden voor vertrek al dan niet nodig is. Vanwege de opkomende daling van het infectiepercentage, niet alleen in België, maar ook in Duitsland, Nederland, Luxemburg en Frankrijk, associeer ik deze petitie met de zorg om de bestaande beperkingen indien mogelijk vóór het midden van het jaar op te heffen.

Reason

Hoe verstandig het ook is om maatregelen te nemen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, het is twijfelachtig om reizen naar de buurlanden te verbieden, hoewel er zeer vergelijkbare bepalingen bestaan om hetzelfde doel te bereiken.

Door de kansen die de Schengenakkoorden bieden, ontwikkelde de Euregio Maas-Rijn zich tot een model van Europese regio. De grensoverschrijdende uitwisseling heeft aanzienlijk bijgedragen tot het verminderen van wrok en vooroordelen aan alle kanten van de grens. Wat hier in de loop der jaren naar voren is gekomen, kan als voorbeeld voor de hele Europese Unie worden beschouwd. Pandemieën zoals de huidige kunnen alleen samen worden bestreden. Mijn grootste zorg is dat het feitelijke verbod op mensen die België binnenkomen en verlaten de resultaten van de afgelopen jaren zal ondermijnen. Wat we momenteel ervaren, mag niet permanent worden.

Thank you for your support, Marita Eichten from Büllingen
Question to the initiator

This petition has been translated into the following languages

new language version

Vrienden en familie in Nederland, familie in Duitsland

Why people sign

• Maaseik

16 hours ago

Gelijkheid en vrijheid

• 2 days ago

Mijn familie woond in België 2.5 km van ons vandaan.

• Eltjo Mulder Hoogstraten

2 days ago

Kijk eens in de supermarkten of winkels, geen of weinig mondmaskers en afstand houden ho maar. En wij zitten nog steeds opgesloten binnen de grens en kunnen onze kinderen en kleinkinderen niet bezoeken, die flauwe kul heeft lang genoeg geduurd. Open die grens !!!

• 2 days ago

Wij hadden voor coronatijd een huisje gehuurd aan zee en mogen van de uitbaters komen maar mogen de grens niet over.

• 2 days ago

Ik werk in NL, mijn familie woont in NL, ik wil buiten het werk om gewoon weer naar mijn familie kunnen!

Tools for the spreading of the petition.

Signing widget for your own website

API (interface)

/be/petition/online/afschaffing-van-het-uitreisverbod-en-het-inreisverbod-voor-inwoners-van-belgie/votes
Number of signatures on openPetition and, if applicable, external pages.
HTTP method
GET