Regio: Ermelo

3. Overdracht
  4. Gesprek met ontvanger
  5. Beslissing

Ik ga ermee akkoord dat mijn gegevens worden opgeslagen. Ik bepaal wie mijn steun kan zien. Ik kan deze toestemming op elk moment intrekken .

De gemeente Ermelo heeft het plan om asielzoekers te huisvesten (noodopvang) op deze locatie. Dit is een drassig weiland aan de Buitenbrinkweg/Horsterweg, op de grens met Harderwijk. De plek is ongeschikt en gekozen op basis van een onzorgvuldige inventarisatie. Laat de gemeente op zoek gaan naar een betere en echt geschikte locatie.

Reden

De gemeente Ermelo wil aan de Buitenbrinkweg/Horsterweg een noodopvang voor asielzoekers opzetten. Dit drassige weiland is geen geschikte locatie. Het is ver weg van voorzieningen (winkels, vertier), op de gemeentegrens met Harderwijk. Het is er donker en daarmee onveilig. Het is onverstandig vanwege kwetsbare buurtbewoners: de locatie grenst aan 's Heerenloo alsmede de opvang van een flinke groep Oekraïense vluchtelingen (op park De Doppenberg).

TOELICHTING:

Als buurtbewoners maken we ons zorgen en zijn wij om een aantal redenen tegen deze voorkeurslocatie.

Allereerst hebben wij niet het gevoel dat het locatie-onderzoek deugdelijk en zorgvuldig is geweest. Twee beeldvormende en een oordeelsvormende tafel hierover hebben hier geen verandering in gebracht. Naar onze overtuiging zouden enkele van de andere potentiele locaties geschikter zijn, in het bijzonder de locaties Kolbaanweg en Zonneweide. We vinden het merkwaardig dat zo halsstarrig wordt vastgehouden aan deze ene locatie.

We maken ons zorgen over de veiligheid. Het verschil met andere locaties is dat dit een donkere plek is, met weinig verlichting, naast een bos en ver van de 'bewoonde wereld'. Durven we onze kinderen en (alleenstaande) vrouwen straks nog wel door het donker alleen naar huis te laten fietsen? Bovendien is de verkeersveiligheid een punt: zowel een voetpad als een fietspad ontbreken, er wordt vaak hard gereden en regelmatig vinden hier aanrijdingen plaats.

Ook maken we ons zorgen over onze kwetsbare mede-buurtbewoners: de bewoners van 's Heerenloo aan de ene kant en de (getraumatiseerde) Oekraïense vluchtelingen aan de andere kant. Het lijkt ons onverstandig om hier, direct naast deze beide kwetsbare groepen, asielzoekers te huisvesten die trauma en andere problematiek met zich meebrengen.

De gemeente stelt dat ze een gastvrije zorggemeente is. Dat blijkt niet uit dit voorstel, waarbij asielzoekers zo ver mogelijk van de bebouwing van Ermelo worden geplaatst. De dichtstbijzijnde voorzieningen zijn in Harderwijk en daarmee wordt deze gemeente opgezadeld met mogelijke overlast.

Onze buurt, met name deze hoek van Horst, lijkt telkens het mikpunt van projecten die men elders liever niet heeft: windmolens, industrie-terrein, locaties grootschalige woningbouw, en nu asielzoekers. Los van dat onze buurt daarmee achteruit gaat en de waarde van onze woning naar beneden, voelt het niet eerlijk dat de lasten niet meer worden gespreid.

Wij als buurtbewoners zijn overtuigd dat de locatie Buitenbrinkweg/Horsterweg ongeschikt is voor de opvang van asielzoekers. Daarom roepen wij de gemeente op om van deze locatie af te zien en een betere en daadwerkelijk geschikte locatie te identificeren.

Link naar de petitie

Afbeelding met QR-code

Afscheurstrookje met QR-code

downloaden (PDF)

Vertaal deze petitie nu

Nieuwe taalversie

Nog geen voor argument.

Nog geen tegenargument.

Waarom mensen ondertekenen

weg van nieuwe AZC naar dichtsbijzijnde winkels ligt direct achter mijn woning. Ik verwacht hier overlast.
Maak mij ook zorgen over de kwetsbare bewoners van 's Heerenloo wanneer de bewoners uit het AZC over det terein gaan zwerven.
De locatie ligt te ver af van de (Ermelose) bewoonde wereld.

Hulpmiddelen voor het verspreiden van de petitie.

Heb je een eigen website, blog of webportaal? Word pleitbezorger en verspreider van deze petitie. We hebben een banner, widget en API (interface) om op je site te zetten. Naar de gereedschappen

Vertaal deze petitie nu

Nieuwe taalversie

Help mee om burgerparticipatie te vergroten. We willen je kwesties kenbaar maken en daarbij onafhankelijk blijven.

Nu ondersteunen