Region: Ermelo

151% achieved 100 for collection target
  1. Launched 05/01/2024
  2. Time remaining > 9 weeks

I agree that my data will be stored . I decide who can see my support. I can revoke this consent at any time .

De gemeente Ermelo heeft het plan om asielzoekers te huisvesten (noodopvang) op deze locatie. Dit is een drassig weiland aan de Buitenbrinkweg/Horsterweg, op de grens met Harderwijk. De plek is ongeschikt en gekozen op basis van een onzorgvuldige inventarisatie. Laat de gemeente op zoek gaan naar een betere en echt geschikte locatie.

Reason

De gemeente Ermelo wil aan de Buitenbrinkweg/Horsterweg een noodopvang voor asielzoekers opzetten. Dit drassige weiland is geen geschikte locatie. Het is ver weg van voorzieningen (winkels, vertier), op de gemeentegrens met Harderwijk. Het is er donker en daarmee onveilig. Het is onverstandig vanwege kwetsbare buurtbewoners: de locatie grenst aan 's Heerenloo alsmede de opvang van een flinke groep Oekraïense vluchtelingen (op park De Doppenberg).

TOELICHTING:

Als buurtbewoners maken we ons zorgen en zijn wij om een aantal redenen tegen deze voorkeurslocatie.

Allereerst hebben wij niet het gevoel dat het locatie-onderzoek deugdelijk en zorgvuldig is geweest. Twee beeldvormende en een oordeelsvormende tafel hierover hebben hier geen verandering in gebracht. Naar onze overtuiging zouden enkele van de andere potentiele locaties geschikter zijn, in het bijzonder de locaties Kolbaanweg en Zonneweide. We vinden het merkwaardig dat zo halsstarrig wordt vastgehouden aan deze ene locatie.

We maken ons zorgen over de veiligheid. Het verschil met andere locaties is dat dit een donkere plek is, met weinig verlichting, naast een bos en ver van de 'bewoonde wereld'. Durven we onze kinderen en (alleenstaande) vrouwen straks nog wel door het donker alleen naar huis te laten fietsen? Bovendien is de verkeersveiligheid een punt: zowel een voetpad als een fietspad ontbreken, er wordt vaak hard gereden en regelmatig vinden hier aanrijdingen plaats.

Ook maken we ons zorgen over onze kwetsbare mede-buurtbewoners: de bewoners van 's Heerenloo aan de ene kant en de (getraumatiseerde) Oekraïense vluchtelingen aan de andere kant. Het lijkt ons onverstandig om hier, direct naast deze beide kwetsbare groepen, asielzoekers te huisvesten die trauma en andere problematiek met zich meebrengen.

De gemeente stelt dat ze een gastvrije zorggemeente is. Dat blijkt niet uit dit voorstel, waarbij asielzoekers zo ver mogelijk van de bebouwing van Ermelo worden geplaatst. De dichtstbijzijnde voorzieningen zijn in Harderwijk en daarmee wordt deze gemeente opgezadeld met mogelijke overlast.

Onze buurt, met name deze hoek van Horst, lijkt telkens het mikpunt van projecten die men elders liever niet heeft: windmolens, industrie-terrein, locaties grootschalige woningbouw, en nu asielzoekers. Los van dat onze buurt daarmee achteruit gaat en de waarde van onze woning naar beneden, voelt het niet eerlijk dat de lasten niet meer worden gespreid.

Wij als buurtbewoners zijn overtuigd dat de locatie Buitenbrinkweg/Horsterweg ongeschikt is voor de opvang van asielzoekers. Daarom roepen wij de gemeente op om van deze locatie af te zien en een betere en daadwerkelijk geschikte locatie te identificeren.

Thank you for your support, Irina van Oostveen from Ermelo
Question to the initiator

Link to the petition

Image with QR code

Tear-off slip with QR code

download (PDF)

Translate this petition now

new language version

Why people sign

Ik woon aan de rand van de gemeente Harderwijk vlakbij het beoogde AZC van de gemeente Ermelo. De bewoners zullen meer in onze wijk in Harderwijk hun boodschappen en vrije tijd besteden omdat de gemeente Ermelo het AZC daar wil plannen. De gemeente Ermelo gooit naar mijn idee hun “problemen” over de grens naar Harderwijk. Ermelo zelf zal geen eventuele overlast ondervinden. De gemeente Ermelo moet eens zelf zijn verantwoordelijkheid nemen net zoals de gemeente Harderwijk al doet en een plek zoeken waar de bewoners in Ermelo hun vrije tijd kunnen besteden en boodschappen kunnen doen.

Mijn vrouw werkt op sheerenloo en vooral voor de bewoners daar is het niet wenselijk om daarnaast asielzoekers te huisvesten. En zij fiets altijd via de tunnel naar haar werk en durft dat straks niet meer.

Tools for the spreading of the petition.

You have your own website, a blog or an entire web portal? Become an advocate and multiplier for this petition. We have the banners, widgets and API (interface) to integrate on your pages. To the tools

Translate this petition now

new language version