Environment

Marktkwartier West: geen parkeerdek maar groen dak

Gemeente Amsterdam + projectontwikkelaars Marktkwartier West
840 Supporters
84% achieved 1.000 for collection target
  1. Launched April 2021
  2. Time remaining > 3 months

I agree to the storage and processing of my personal data. The petitioner can see name and place and forward this information to the recipient. I can withdraw my consent at any time.

Food Center Amsterdam wordt Marktkwartier West. Het terrein gaat op de schop: horecaleveranciers blijven en er komen woningen. Bovenop op dit project komt een parkeerdek. De buurt, met hart voor dit project én behoefte aan meer groen, ziet liever een groen dak waar buurtbewoners ook wat aan hebben. En parking ondergronds. Eens? Teken dan deze petitie.

Reason

Marktkwartier West is destijds gepresenteerd als een groen juweel voor de buurt. De lelijke realiteit blijkt dat de buurt straks uitkijkt op een parkeerdek ter grootte van vier voetbalvelden(!). Uitsluitend voor werknemers en bezoekers van het terrein.

Dat strookt niet met de Groenvisie van de stad.

Het druist in tegen het gemeentelijk beleid de stad autoluw te maken en ondergronds parkeren te bevorderen. Kortom: een ondoordacht plan; niet van deze tijd.

Gelet op de tijdsgeest zou dit hèt moment moeten zijn dat gemeente en projectontwikkelaars van Marktkwartier West (VW Vastgoed en Ballast Nedam) in gesprek gaan, visie tonen en het plan herzien. Maak het dak groen, zodat het een plek wordt waar bedrijven en Amsterdammers plezier aan beleven. Maak de parking ondergronds, zodat niemand in de buurt hoeft uit te kijken op rijen auto’s. Kortom: voeg iets toe aan onze buurt. Klimaatbestendig en conform gemeentelijk beleid.

Thank you for your support, Steven Driehuis from KA Amsterdam
Question to the initiator

Translate this petition now

new language version

Why people sign

1 day ago

Een groen dak, of een groene overkapping, zorgt voor minder hitte stress in de wijk, helpt de uitstoot van de auto's en trucks deels te compenseren, en ziet er ook nog eens beter uit! We hebben nu de kans om van het Marktkwartier een groen marktkwartier te maken. Laten we die kans pakken!

4 days ago

Al 7 jaar doe ik niets anders dan ontwerpen en bouwen aan een multifunctioneel, stedelijk daklandschap met focus op groen en water. We moeten drastisch anders gaan denken (van auto's en parkeerdeks, naar schone, natuurinclusieve steden) en we stoppen niet voor we daar zijn beland.

on 13 Dec 2021

Het is natuurlijk sowieso een historische vergissing om een bedrijventerrein van deze omvang opnieuw te ontwikkelen in hartje Amsterdam, die de ambitie heeft tot een autoluwe (binnen)stad, dat vrachtverkeer, zo geconcentreerd via straks de Haarlemmerstraat, dat gaat hoe dan ook problemen opleveren. Ik weet t, in de vorige crisis ontstaan, maar goed, beste is annuleren. Anders in ieder geval bijsturen naar eisen deze tijd: dus inzetten op minder (zichtbaar) asfalt, meer groen, meer voor omwonenden, minder hittestress

on 30 Oct 2021

Groen op het dak belangrijk voor het groen de stad, maar ook zonnepanelen op het dak (ideale combinatie), auto's zoveel mogelijk de stad uit en voldoende fietsparkeergelegenheid. Kijk voor de inrichting bijv. naar de wijk Sudhavn in Kopenhagen.

Tools for the spreading of the petition.

Signing widget for your own website

API (interface)

/nl/petition/online/marktkwartier-west-geen-parkeerdek-maar-groen-dak/votes
Number of signatures on openPetition and, if applicable, external pages.
HTTP method
GET