Regio: Retie

3. ingediend op 17-10-2023
  4. Dialoog
  5. Succes

De petitie was succesvol!

We willen een halt toe roepen aan de verkaveling aangevraagd door projectontwikkelaar Danneels uit Brugge in de open ruimte tussen de Beekstraat en de Hoekstraat. Niet alleen past dit niet in ons Schoonbroek door de veel te kleine percelen, maar is dit een rechtstreekse aanval op de nog weinige openruimte en speelruimte voor de jeugd.

Meer info over de verkavelingsaanvraag vind je hier :

Reden

Momenteel ligt er een aanvraag tot vergunning op tafel bij de gemeente, voor een verkaveling die pal achter de chirolokalen zou komen, waardoor hun speelruimte bedreigd wordt, en waarbij deze verkaveling in de toekomst zeer waarschijnlijk nog zal worden uitgebreid.

Hierdoor vrezen we dat de chiroleden nog meer ingekapseld geraken, met alle zorgen erbij (minder tot geen buitenspeelruimte meer aan hun lokalen, (geluids)overlast voor omwonenden die pal aan de lokalen wonen, …).

De chirolokalen liggen op grond van de Kerkfabriek, welke dus een deel van de achterliggende, aanpalende gronden, momenteel aan de projectontwikkelaar hebben verkocht, voor de aangevraagde verkaveling. We vrezen dat zij naar de toekomst toe nog meer van hun eigendom (rondom de chirolokalen) zullen verkopen om hun kas te spijzen…

De KLJ-leden huizen momenteel in lokalen (eigendom van Parochie), die zeer dringend aan renovatie toe zijn. Zij zijn momenteel op zoek op welke manier ze dit kunnen doen met middelen van henzelf, wat voor een jeugdvereniging helemaal niet evident is.

Ook het Jeugdfanfareke, huist deels in deze lokalen, dus worden hier ook mee geconfronteerd.

Ondertussen zijn we reeds gaan aankloppen bij gemeente en Kerkfabriek. Waarbij we bij gemeente ‘gehoor’ krijgen, maar waar er GEEN actie komt, en waar Kerkfabriek blijft schermen, met het gegeven dat ze inkomsten dienen te hebben en dus het noodzakelijk vinden om grond te verkopen (ten nadele van de jeugd!)!

Link naar de petitie

Afbeelding met QR-code

Afscheurstrookje met QR-code

downloaden (PDF)

Nieuws

• Mogelijk zijn jullie al op de hoogte maar de projectontwikkelaar heeft het verkavelingsdossier ingetrokken, er is dus geen lopende omgevingsvergunningsaanvraag meer!

We blijven dit natuurlijk nauwlettend opvolgen, als er nieuwe ontwikkelingen zijn laten we het via dit kanaal weten.

We zijn blij dat de stem van het Schoonbroeks volk nog gehoord wordt, nen dikke merci voor al jullie steun!

Het schoonbroek Stikt Comite

• Beste sympathisant,

We willen jullie bij deze al enorm bedanken voor jullie steun. Ondertussen zitten we al aan meer dan 1300 handtekeningen.
    Volgende week Ddinsdag 17 oktober gaan we deze overhandigen samen met de bezwaarschriften aan de burgemeester.

We willen dit me de nodige toeters en bellen doen om onze bezwaren kracht bij te zetten. Daarom willen we zo veel mogelijk mensen oproepen om samen met ons naar Retie te fietsen.

Pomp je banden op, pimp je fiets, trek je fluohesje en je jeugdbewegingstenue aan en zorg dat je om 19u klaar staat op het kerkplein.

Alvast tot dinsdag

Het Schoonbroek Stikt Comite

Ik ben tegen verharding en volbouwen van Vlaanderen, dus laat Schoonbroek niet volbouwen of volbetonneren. Laat nog open ruimten voor de komende generaties...

Nog geen tegenargument.

Help mee om burgerparticipatie te vergroten. We willen je kwesties kenbaar maken en daarbij onafhankelijk blijven.

Nu ondersteunen