Region: Belgium
Health

Petitie ter erkenning van het bestaan van een langdurige vorm van COVID-19 in België

de federale en regionale Ministers van Volksgezondheid
1.051 Supporters
11% achieved 10.000 for collection target
  1. Launched 21/10/2020
  2. Time remaining >

Months

I agree to the storage and processing of my personal data. The petitioner can see name and place and forward this information to the recipient. I can withdraw my consent at any time.

Open brief aan onze federale minister van volksgezondheid, aan de regionale en gewestelijke ministers van volksgezondheid, en aan de coronacommissaris.

Langdurige COVID-19 patiënten zijn mensen die, soms maanden na hun initiële infectie, nog steeds invaliderende symptomen hebben zoals ademhalingsmoeilijkheden, spierzwakte en -pijn, vermoeidheid, langdurige koorts, neurologische-, vasculaire- en hartklachten. Dit belet hen niet enkel om het normale leven te hervatten (werk, sociaal leven, gezinsleven...), sommigen zijn ook arbeidsongeschikt.

Wij vragen daarom aan de overheden om:

1. Post-COVID als syndroom te erkennen.

2. Duidelijke richtlijnen te formuleren voor zorgverstrekkers en hulpverleners zodat zij op een onderbouwde manier de post-COVID-gemeenschap kunnen ondersteunen.

3. De interdisciplinaire samenwerking tussen zorgverstrekkers te bevorderen, zowel in de eerste lijn als met ziekenhuizen.

4. Meer fondsen ter beschikking te stellen voor (multidisciplinair) wetenschappelijk onderzoek, zowel gericht op verkenning van de situatie als naar behandeling toe.

5. Accenten toe te voegen vanuit de eerstelijnszorg en de patiënten zelf, bij het uitwerken van een crisisplan voor toekomstige pandemieën.

6. Te beseffen dat het chronisch karakter van deze ziekte doorweegt op menselijk en economisch vlak, zowel voor de patiënt als diens omgeving en een zware impact heeft op de gezondheidszorg.

7. Voldoende ondersteuning en psychologische begeleiding te voorzien voor zij die daar nood aan hebben.

Voor meer info of vragen: contact@post-COVID.be https://www.post-covid.be

Reason

Wij willen dat de langdurige COVID-19 zieken gehoord en erkend worden. We kunnen immers niet langer om de grote en snel groeiende bewijslast heen:

1. Wij zijn met velen. Volgens verschillende academische studies ontwikkelen meer dan 10% van de niet-gehospitaliseerde en meer dan 74% van de gehospitaliseerde COVID-19 patiënten een langdurige vorm van de ziekte. Op 20 oktober 2020 overschreed België de grens van 230.000 vastgestelde besmettingen en 23.000 hospitalisaties. Dit betekent dat meer dan 36.000 patiënten deze langdurige vorm van COVID-19 hebben ervaren of er nog altijd onder lijden.

2. Wij hadden een actief leven. Het merendeel van de langdurig zieken zijn mensen tussen de 25 en de 60 jaar. De meesten van ons waren in goede gezondheid, sportief en actief. Sommigen zijn ondertussen al meerdere maanden geveld door COVID-19.

3. Wij moeten onze ziekte telkens bewijzen. Aan het begin van de epidemie was er te weinig testmateriaal, waardoor velen van ons nooit getest zijn. Daarnaast vertonen de testen een groot aantal vals negatieven en tonen de bloednames niet altijd aan dat iemand COVID-19 doormaakte, omdat niet iedereen antistoffen maakt of de antistoffen al verdwenen zijn. Gevolg hiervan is dat er bij een groot aantal patiënten ten onrechte twijfel bestaat over hun besmetting, ook al waren de symptomen en het ziekteverloop overduidelijk. Nochtans zou men op basis van de symptomen en het ziekteverloop ook tot een klinische diagnose van COVID-19 kunnen komen.

De Wereldgezondheidsorganisatie roept zijn leden op het bestaan van langdurige COVID-19 te erkennen. In België zette de overheid die stap nog niet. Andere landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk heeft wel al stappen gezet om deze mensen te ondersteunen. Laten we in België aub niet achterblijven.

Thank you for your support, Post-COVID from Leuven
Question to the initiator

This petition has been translated into the following languages

new language version

Why people sign

• Dessel

1 day ago

Omdat er nog veel te weinig geweten is over covid en er van kan geleerd worden

• 2 days ago

Op 15/11 mijn eerste symptomen gekregen foor het werken op een COVID afdeling (koorts, extreme pijn in al mijn gewrichten, extreme vermoeidheid) Je kan letterelijk niets meer: van bed naar zetel, elke dag, .. Na 2 keer het bewustzijn te hebben verloren door te trachten een douche te nemen en lage saturaties, toch doorverwezen naar de spoed. Allerlei medicatie opgestart en aan de zuurstof maar ze willen je er z.s.m. af en naar huis... Nu zijn we 3 weken later: nog zo slap als een vod, tintelingen in gelaat en linkerarm, ijl in het hoofd, extreem moe, hoofdpijn: voortdurend: niets helpt. Zuurstofsaturatie zakt met momenten nog steeds naar 89%,... Ik voel me onderuitgeslagen en weet niet hoe ik beter kan worden...

• /

3 days ago

Ik werd zelf ziek in maart en ervaar nog elke dag de verwoestende impact van de ziekte; fysiek kan ik heel weinig en er is voorlopig helemaal geen zicht op beterschap

• 3 days ago

Real need that has not been tackled sufficiently yet!

• Cindy Lefevre Harelbeke

4 days ago

Als verpleegkundige raakte ik besmet op mijn werk. Na een maand kan ik nog steeds niet terug aan het werk. Hetzelfde zie ik bij collega's.

Tools for the spreading of the petition.

Signing widget for your own website

API (interface)

/be/petition/online/petitie-ter-erkenning-van-het-bestaan-van-een-langdurige-vorm-van-covid-19-in-belgie/votes
Number of signatures on openPetition and, if applicable, external pages.
HTTP method
GET