Administratie

Meer en sterkere samenwerking tussen Beveren, Kruibeke en Zwijndrecht: ja, fusie: nu beter niet.

Petitie is gericht aan
Vlaams Parlement
10 Ondersteunend
0% bereikt 3.000 voor collectiedoel
10 Ondersteunend
0% bereikt 3.000 voor collectiedoel
  1. Begonnen 27-2-2024
  2. Handtekeningenactie nog steeds > 4 weken
  3. Overdracht
  4. Gesprek met ontvanger
  5. Beslissing

Ik ga ermee akkoord dat mijn gegevens worden opgeslagen. Ik bepaal wie mijn steun kan zien. Ik kan deze toestemming op elk moment intrekken .

Wij willen dat de stroef lopende fusie Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht wordt stopgezet. Meer en sterker samenwerken is een beter alternatief, dat wél werkt.

Reden

Nu al meer dan een jaar gaat het in onze gemeenten Beveren, Kruibeke en Zwijndrecht vrijwel de hele tijd over de fusie. Dit kost veel tijd en geld. Nochtans zijn onze mooie gemeenten op zich groot genoeg en werken ze goed zonder fusie. Een fusie wordt onze gemeenten door niemand opgelegd, en is niet dringend of noodzakelijk.

De laatste tijd blijkt steeds duidelijker dat men de uitdaging van deze fusie sterk onderschat heeft. Een provincie-overschrijdende fusie, met drie gemeenten en een enorm grondgebied, dat doe je niet zo maar even snel. Bovendien hebben de mensen in Zwijndrecht en Burcht duidelijk aangegeven dat ze deze fusie niet willen. Veel zaken die andere fusiegemeenten al lang gedaan hebben, zijn nog niet in orde. Deze fusie werkt niet. Wij geraken het zelfs niet eens over een naam. Daardoor zitten we nu met de onwaarschijnlijke naam Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht. Onze gemeenten komen met dit hobbelige fusietraject dezer dagen regelmatig negatief in de media en op het internet lachen ze er graag mee. Het is dan ook geen mooi schouwspel om onze politici – van alle partijen- vechtend over straat te zien rollen. Daarbij is het vooral heel pijnlijk om te zien hoe weinig burgers zelf betrokken worden bij deze fusie. En als het toch gebeurt, worden de signalen genegeerd.

Wij hoeven nu in ieder geval niet zozeer de grootste gemeente van Vlaanderen te worden. Liever blijven we een gemeente op mensenmaat. Als het even kan, houden wij ook liefst de naam van onze gemeente en van onze straat. Maar bovenal willen wij geen ruzies of discussies meer over die fusie. Er zijn al conflicten genoeg in de wereld.

Een fusie moet gemeenten samenbrengen en verbinden, maar momenteel gebeurt het tegenovergestelde. Als je iets doet, moet je het goed doen. Wellicht hebben onze politici de beste bedoelingen, maar deze fusie werkt nu gewoon niet. Dan is het beter om er nu mee te stoppen, de rust te laten wederkeren en (misschien) later de tijd nemen om rustig samen te bekijken of en hoe een goed georganiseerde en gedragen fusie in de toekomst mogelijk en wenselijk is. Daarbij moeten dan de inwoners van alle betrokken gemeenten van bij het begin mee aan tafel zitten.

Wij vragen:

1. de gemeentebesturen van Beveren, Kruibeke en Zwijndrecht om aan het Vlaams Parlement te laten weten dat ze deze fusie nu willen stopzetten

2. het Vlaams Parlement om naar de inwoners van Beveren, Kruibeke en Zwijndrecht te luisteren, en deze fusie nu niet goed te keuren.

De kennis en ervaringen die opgebouwd zijn tijdens dit fusietraject mogen natuurlijk ook niet verloren gaan. Ze kunnen gebruikt worden om sterkere samenwerkingen aan te gaan, op basis van gelijkwaardigheid en wederzijds respect. Zo kunnen Beveren, Kruibeke en Zwijndrecht elkaar nog meer helpen als goede buren. Als gelijke partners samenwerken, dat werkt wél

Deze petitie is ontstaan uit een oprechte bezorgdheid voor onze gemeenten, en wil er zijn voor mensen van Beveren, Kruibeke en Zwijndrecht. De petitie is niet tegen specifieke politici of partijen gericht. Iedereen is welkom om dit initiatief te steunen. We vragen om de link naar de petitie ruim te delen, maar willen expliciet vragen om daarbij polariserende taal ten aanzien van bepaalde mensen, partijen of gemeenten te vermijden. Alvast bedankt!

Link naar de petitie

Afbeelding met QR-code

Afscheurstrookje met QR-code

downloaden (PDF)

Vertaal deze petitie nu

Nieuwe taalversie

Nog geen voor argument.

Nog geen tegenargument.

Waarom mensen ondertekenen

Hulpmiddelen voor het verspreiden van de petitie.

Heb je een eigen website, blog of webportaal? Word pleitbezorger en verspreider van deze petitie. We hebben een banner, widget en API (interface) om op je site te zetten. Naar de gereedschappen

Vertaal deze petitie nu

Nieuwe taalversie

Help mee om burgerparticipatie te vergroten. We willen je kwesties kenbaar maken en daarbij onafhankelijk blijven.

Nu ondersteunen