Succes
Vervoer

Houd de piekuurtrein naar Brussel in de piekuren

Petitie is gericht aan
NMBS
2.343 Ondersteunend

De petitie werd geaccepteerd

2.343 Ondersteunend

De petitie werd geaccepteerd

1. Begonnen oktober 2023
  2. Handtekeningeninzameling voltooid
  3. Ingediend
  4. Dialoog
  5. Succes

De petitie was succesvol!

Lees nieuws

Op maandag 11 december wijzigt de dienstregeling van de NMBS. De piekuurtrein vanuit Sint-Niklaas naar Brussel zal ’s morgens maar liefst één uur vroeger rijden, lees: buiten de piekuren. De trein zou voortaan al om 6u19(!) vertrekken in Sint-Niklaas, met haltes om 6u29 in Lokeren, 6u46 in Gent-Dampoort, 6u50 in Gentbrugge, 6u56 in Merelbeke, 7u01 in Melle. De trein zou al om 7u36 in Brussel-Centraal aankomen.

We vragen de NMBS om deze piekuurtrein niet plotsklaps met één uur te vervroegen. Het is compleet onzinnig om de piekuurtrein naar Brussel buiten de piekuren te leggen. Voor heel wat pendelaars wijzigt deze bruuske en zware vervroeging ingrijpend het dagelijks leven. Denk aan een extra overstap of opstappen in een ander station. Voor pendelaars met (kleine) kinderen, die vervoer naar opvang, school en werk combineren, zal deze trein dan simpelweg geen optie meer zijn.

Reden

Voor de stations Gent-Dampoort (5632 dagelijkse reizigers), Gentbrugge (447 dagelijkse reizigers) en Beervelde (283 dagelijkse reizigers) is dit de enige rechtstreekse trein naar Brussel. Ook voor de pendelaars in Sint-Niklaas (7065 dagelijkse reizigers), Lokeren (4512 dagelijkse reizigers), Merelbeke (749 dagelijkse reizigers) en Melle (868 dagelijkse reizigers) biedt deze trein de snelste optie richting Brussel. Conclusie: een vervroeging treft letterlijk honderden reizigers.

Vind jij ook dat deze dienstregeling niet spoort? Teken dan nu de petitie voor een piekuurtrein die zijn naam waardig is!

Bedankt voor je steun, Olivier Pintelon uit Gentbrugge
Vraag voor de initiatiefnemer

Link naar de petitie

Afbeelding met QR-code

Afscheurstrookje met QR-code

downloaden (PDF)

• Beste fan van 'Dampoort-express'

Op de petitiesite 'openpetition.eu' gaf je aan dat je eventueel zou meewerken aan acties voor onze geliefde piekuurtrein. Wel, wij (enthousiaste pendelaars uit Gentbrugge) kunnen je hulp goed gebruiken en zijn op zoek naar versterking.

Op woensdag 20 december organiseert de nieuwe organisatie 'Vrienden van de piekuurtrein' een open brainstorm. We spreken af om 20u in café De Roos (Wolterslaan 44, 9040 Sint-Amandsberg). We willen graag de Dampoort-express ook in het voorjaar 2024 in de pers houden.

Iedereen welkom!

Wil je op de hoogte blijven?
    Vol dan 'Vrienden van de piekuurtrein' op Facebook: facebook.com/vriendenpiekuurtrein
    En schrijf je in voor de nieuwsbrief: eepurl.com/iEVbzU

• Op vrijdag 8 december nemen we (voor even) feestelijk afscheid van onze geliefde piekuurtrein. Die dag vertrekt de #dampoortexpress (voorlopig) voor het laatst om 7u46 in Gent-Dampoort. (7u50 Gentbrugge 7u56 Merelbeke 8u01 Melle)

Breng allemaal slingers, hoedjes en roltoeters mee. Vanaf 7u30 delen we ook feestmateriaal uit in het station Gentbrugge. Afspraak in de fietsenwagon voor een heus feestje! #piekuurtrein

• Beste (mede)pendelaars

De drastische vervroeging van de piekuurtrein gaat op 11 december 2023 helaas gewoon door, voor 2024 is er evenwel hoop. Tot zover de samenvatting van de situatie.

Wil je de komende maanden op de hoogte blijven van het nieuws over onze piekuurtrein?
    Volg dan Vrienden van de piekuurtrein op Facebook (facebook.com/vriendenpiekuurtrein) en schrijf je in voor de nieuwsbrief van de nieuwe actiegroep Vrienden van de piekuurtrein (eepurl.com/iEVbzU)

Op vrijdag 8 december organiseren we verder een feesttrein ter ere van de laatste 'Dampoort-express' tijdens de piekuren. Breng die ochtend gerust slingers, roltoeters en ander feestmateriaal mee!

Hopelijk tot dan!

Alle mensen uit de omgeving van het station Merelbeke kunnen niet meer deftig met het openbaar vervoer naar Brussel reizen voor hun werk. Alternatieve reistijden sluiten niet goed aan op het halen en brengen van onze kinderen naar de opvang. De mogelijkheid om vanuit Gent-Sint Pieters te reizen, is zeker ook geen waardig alternatief.

Het lijkt me duidelijk dat de mensen die die uurregeling vastleggen daar zelf geen last van hebben en waarschijnlijk met een bedrijfswagen vertrekken op het uur dat ze zelf kiezen

Help mee om burgerparticipatie te vergroten. We willen je kwesties kenbaar maken en daarbij onafhankelijk blijven.

Nu ondersteunen