Region: Antwerp

1. Launched 2020
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

In 2021 plant het District Antwerpen een heraanleg van de Lange Beeldekensstraat. Naar aanleiding van deze heraanleg is een burgerinitiatief gestart. We moedigen de heraanleg van de straat aan, maar we vinden dat samen met deze ingrijpende werken ook meteen de belangrijke problemen van de straat moeten worden opgelost. Dit mag niet op de lange baan geschoven worden.

Wij vragen: een betere luchtkwaliteit, een verkeers- en fietsveilige straat met (buurt)parking voor lokale bewoners en meer groen- en speelruimte.

Op deze manier kunnen het District en de Stad hun ambities van een leefbare woonstraat waarmaken.

We roepen alle buurtbewoners die dit ook belangrijk vinden op om zich aan te sluiten bij dit initiatief.

Reason

• Het onderzoek van Curieuze Neuzen zoals gepubliceerd in De Standaard in 2018 toonde aan dat de Lange Beeldekensstraat één van de meest vervuilde street canyons van Antwerpen is. De luchtkwaliteit is er 'uiterst slecht' (gemeten NO2-concentratie van 50-55 µg/m³).
  • Uit Straatvinken blijkt dat de modal split in het grootste deel van de straat verre van bereikt is. Door de erg smalle enkelrichtingstraat rijden tot meer dan 600 auto's per uur.
  • De filevorming in combinatie met de slechte aansluiting van parkeerbehoefte en parkeeraanbod zorgt voor onveilige verkeerssituaties omdat de automobilisten structureel de stoep gebruiken om inparkerende auto’s te passeren. Onveilig met name voor gezinnen met jonge kinderen die vanuit de voordeur ongewild voor de auto stappen.
  • Tot slot heeft de straat bijzonder weinig groen.
Thank you for your support
Question to the initiator

News

• Drukke weken achter de rug. Het district kwam met een verrassingszet (een nieuwe vergunningsaanvraag voor exact dezelfde plannen maar onder een ander projectnummer) waardoor we snel een nieuw bezwaarschrift in elkaar moesten boksen. Op erg korte termijn ondertekenden niet minder dan 453 mensen dit bezwaarschrift. Dat is werkelijk fantastisch.

Door een procedurefout loopt deze termijn om een bezwaar in te dienen opnieuw. Vergat je dit te ondertekenen in de vorige ronde of ken je nog mensen die dit zouden willen ondertekenen? Dat kan ten laatste vandaag via https://www.langebeeldekensstraat.org/bezwaarschrift

Het Laatste Nieuws, Gazet Van Antwerpen, De Standaard en Het Nieuwsblad berichtten over de bezwaarschriften. Gazet Van Antwerpen maakte... further

• Beste medestander,

Misschien zag je ze al hangen, de nieuwe aanplakkingen voor een aanvraag van een omgevingsvergunning voor de heraanleg van de Lange Beeldekensstraat: het district heeft dezelfde plannen gewoon opnieuw ingediend onder een ander projectnummer.

We dienen dus best opnieuw bezwaarschriften in, en wel zo massaal mogelijk. De eisen zijn nog steeds hetzelfde: een leefbare, veilige en gezonde woonstraat. Ondertekenen jullie mee? Dat kan heel makkelijk, zonder kosten, via www.langebeeldekensstraat.org

Doe dat liefst vandaag nog, want de deadline is volgende week al: 16 maart.

Heel heel erg bedankt!

Buurtcomité Lange Beeldekensstraat

• Beste medestander,

Allereerst onze beste wensen!

Ondertussen is de procedure bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen opgestart tegen de huidige plannen voor de heraanleg van de Lange Beeldekensstraat. We willen hiermee afdwingen dat de stad bij een heraanleg de gezondheid van de bewoners en de (verkeers)veiligheid niet langer kan negeren.

Het lijkt erop dat dat één en ander in beweging gezet heeft. Zo verscheen er een artikel in GVA over dat er een onderzoek loopt naar een autoluwer maken van De Coninckplein in samenhang met de Lange Beeldekensstraat.

Ook in de gemeenteraadscommissies mobiliteit en leefmilieu van oktober en in de districtsraad van oktober en december ging het over de Lange Beeldekensstraat. We hebben de verschillende... further