Region: Antwerp

1. Launched January 2020
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

In 2021 plant het District Antwerpen een heraanleg van de Lange Beeldekensstraat. Naar aanleiding van deze heraanleg is een burgerinitiatief gestart. We moedigen de heraanleg van de straat aan, maar we vinden dat samen met deze ingrijpende werken ook meteen de belangrijke problemen van de straat moeten worden opgelost. Dit mag niet op de lange baan geschoven worden.

Wij vragen: een betere luchtkwaliteit, een verkeers- en fietsveilige straat met (buurt)parking voor lokale bewoners en meer groen- en speelruimte.

Op deze manier kunnen het District en de Stad hun ambities van een leefbare woonstraat waarmaken.

We roepen alle buurtbewoners die dit ook belangrijk vinden op om zich aan te sluiten bij dit initiatief.

Reason

• Het onderzoek van Curieuze Neuzen zoals gepubliceerd in De Standaard in 2018 toonde aan dat de Lange Beeldekensstraat één van de meest vervuilde street canyons van Antwerpen is. De luchtkwaliteit is er 'uiterst slecht' (gemeten NO2-concentratie van 50-55 µg/m³).
  • Uit Straatvinken blijkt dat de modal split in het grootste deel van de straat verre van bereikt is. Door de erg smalle enkelrichtingstraat rijden tot meer dan 600 auto's per uur.
  • De filevorming in combinatie met de slechte aansluiting van parkeerbehoefte en parkeeraanbod zorgt voor onveilige verkeerssituaties omdat de automobilisten structureel de stoep gebruiken om inparkerende auto’s te passeren. Onveilig met name voor gezinnen met jonge kinderen die vanuit de voordeur ongewild voor de auto stappen.
  • Tot slot heeft de straat bijzonder weinig groen.
Thank you for your support
Question to the initiator

• Goedemiddag,

Deze petitie voor een gezonde, verkeersveilige en groene Lange Beeldekensstraat haalde vandaag de beoogde 500 handtekeningen! We zijn enorm dankbaar voor de steun en hopen dat district en stad Antwerpen met de bewoners in gesprek willen gaan om de plannen bij te sturen.

We sluiten de petitie nu af en houden je verder op de hoogte via onze mailinglist. Je kan je inschrijven via eepurl.com/hw7UvX

We verzamelen alle linkjes en acties op onze (handig om te delen) linktree pagina: linktr.ee/langebeeldekensstraat

Erg veel dank!
    Buurtcomité Lange Beeldekensstraat

• Ondertussen werd het beroepschrift ontvankelijk verklaard. We kijken ernaar uit om gehoord te worden op de hoorzitting van de deputatie van de Provincie Antwerpen.

Enorm bedankt om deze petitie te ondertekenen. Vanaf we de 500 handtekeningen bereikt hebben sluiten we de petitie af en zullen we verder communiceren via onze mailinglist. Schrijf je hier dus zeker op in als je op de hoogte wil blijven.

Inschrijven op mailinglist: eepurl.com/hw7UvX
    Link om te delen: linktr.ee/langebeeldekensstraat

• Een maand geleden startte onze crowdfunding. Op die tijd werd quasi het volledige doelbedrag opgehaald. Ontzettend veel dank voor je steun, we waarderen dit echt enorm!

Ondertussen werd een stevig beroepschrift ingediend bij de deputatie. We zijn natuurlijk niet tegen een heraanleg van de straat (die is hoognodig), maar we vinden dat de belangrijke problemen van de straat niet op de lange baan geschoven mogen worden.

We verwachten in de komende weken een uitspraak over de ontvankelijkheid van het beroep. We houden je hier vanzelfsprekend van op de hoogte.

We hopen voor het einde van de maand de laatste 120 euro nog in te zamelen, hebben nog 21 handtekeningen nodig en hopen om zoveel mogelijk medestanders te verzamelen op onze mailinglist.... further

openPetition international