Region: Antwerpen

362 Supporters
91% achieved 400 for collection target
  1. Launched 12/01/2020
I agree to the storage and processing of my personal data. The petitioner can see name and place and forward this information to the recipient. I can withdraw my consent at any time.

In 2021 plant het District Antwerpen een heraanleg van de Lange Beeldekensstraat. Naar aanleiding van deze heraanleg is een burgerinitiatief gestart. We moedigen de heraanleg van de straat aan, maar we vinden dat samen met deze ingrijpende werken ook meteen de belangrijke problemen van de straat moeten worden opgelost. Dit mag niet op de lange baan geschoven worden.

Wij vragen: een betere luchtkwaliteit, een verkeers- en fietsveilige straat met (buurt)parking voor lokale bewoners en meer groen- en speelruimte.

Op deze manier kunnen het District en de Stad hun ambities van een leefbare woonstraat waarmaken.

We roepen alle buurtbewoners die dit ook belangrijk vinden op om zich aan te sluiten bij dit initiatief.

Reason

• Het onderzoek van Curieuze Neuzen zoals gepubliceerd in De Standaard in 2018 toonde aan dat de Lange Beeldekensstraat één van de meest vervuilde street canyons van Antwerpen is. De luchtkwaliteit is er 'uiterst slecht' (gemeten NO2-concentratie van 50-55 µg/m³).
  • Uit Straatvinken blijkt dat de modal split in het grootste deel van de straat verre van bereikt is. Door de erg smalle enkelrichtingstraat rijden tot meer dan 600 auto's per uur.
  • De filevorming in combinatie met de slechte aansluiting van parkeerbehoefte en parkeeraanbod zorgt voor onveilige verkeerssituaties omdat de automobilisten structureel de stoep gebruiken om inparkerende auto’s te passeren. Onveilig met name voor gezinnen met jonge kinderen die vanuit de voordeur ongewild voor de auto stappen.
  • Tot slot heeft de straat bijzonder weinig groen.
Thank you for your support
Question to the initiator

Translate this petition now

new language version

Why people sign

• 15 h. ago

Het verkeers- en parkeerbeleid in de wijk heeft geleid tot een verminderde leefbaarheid. Lichte vrachtwagens nemen vaak meerdere autostaanplaatsen in en de vroegere regel dat dergelijke voertuigen enkel in de Dambruggestraat mochten parkeren werden nooit afgedwongen. Bovendien versperren ze vaak het zicht op verkeersborden. In de late en vroege uurtjes uit het gebrek aan snelheidsbeperkende maatregelen zich aan voorbijrazende knalpotten. Een ernstig parkeerbeleid en correct politieoptreden (bijvoorbeeld politievoertuigen die regelmatig niet-regelmentair geparkeerd staan in afwachting van een interventieopdracht of voor het afhalen van een maaltijd/snack) maar wel boetes uitdelen aan personen die stilstaan in afwachting van een parkeerplaats. Asverschuivingen lijken essentieel opdat niet enkel het autoverkeer maar ook het fietsverkeer aan aanvaardbare snelheden zou gebeuren. Een moedig bestuur zou overwegen om van d eLange Beeldekensstraat een fietsstraat te maken, en de vrijgekomen ruimte gebruiken voor een breder voetpad en wat groen, zonder aan de parkeerplaatsen te raken.

• 15 h. ago

Omdat leefbaarheid en de rust van de mensen belangrijk zijn

• 16 h. ago

Ik fiets, heb geen wagen, en woon in Antwerpen. De fietsveiligheid in de gehele stad ligt mij na aan het hart. (Hoewel een heropvoeding van chauffeurs de allerbeste investering zou zijn, want zolang die fietsers als een pest beschouwen, blijft het onveilig, hoe glad het eventuele fietspad er ook mag bijliggen)

• 19 h. ago

Buurt heeft beter beleid nodig zwakke weggebruikers vb fietsers, onze plaats op de weg is schandalig, fietsstraten werken ook niet wagens racen voorbij

• 22 h. ago

Meer groen in de stad is gezonder, aangenamer, mooier.

Tools for the spreading of the petition.

Signing widget for your own website

API (interface)

/be/petition/online/aandacht-voor-leefbaarheid-bij-heraanleg-lange-beeldekensstraat/votes
Number of signatures on openPetition and, if applicable, external pages.
HTTP method
GET