Region: Sweden
Traffic & transportation

Uppnå klimatmålen i Europa och möjliggör effektivare pendling med nya Öresundsmetron

101 Supporters
1% achieved 20.000 for collection target
  1. Launched June 2020
  2. Time remaining > 6 Wochen
I agree to the storage and processing of my personal data. The petitioner can see name and place and forward this information to the recipient. I can withdraw my consent at any time.

Metroklubben jobbar för förverkligandet av projektet ‘Öresundsmetron’ med folkets röst som verktyg riktat åt beslutstagande politiker.

Vad är Öresundsmetron? Öresundsmetron är en tunnelbana mellan Malmö och Köpenhamn som kommer effektivisera pendling och miljövänliga transporter tvärs över Öresund. På grund av beräknad befolkningstillväxt och ökat behov av både person- och godstransporter i båda regionerna kommer Öresundsbron överbelastas. Den nya metron tar även pendlare över sundet upp till var 90:e sekund, med nästan halverad restid jämfört med nuvarande Öresundståg.

Regionens näringsliv, turism och trafik kommer dessutom öka i samband med den nya dansk-tyska tågförbindelsen som knyter samman bland annat Hamburg, Köpenhamn och Malmö. Utan Öresundsmetron kan effektiv pendling och den goda potentialen för utbyte av aktiviteter i regionen försämras.

Reason

Öresundsmetron spelar en avgörande roll för vår framtida kollektivtrafik och den framåtskridande vision den för med sig. År 2000 lanserades Öresundsbron och nu tar vi nästa steg i regionens utveckling, stärker vår internationella urbana karaktär och lägger grund för en framtid med Malmö som halv miljon-stad.

Förutom förverkligad effektivitet och tillväxt kan Öresundsmetron ha en positiv inverkan på miljön. Metron avlastar bron så att lastbilstransporter kan ersättas av miljövänliga godståg, vilket i sin tur bidrar till att uppnå högt ställda klimatmål i Sverige, Danmark och Europa.

Tillsammans knyter vi ihop Öresundsregionen på högre nivå, främjar kulturella utbyten, möjliggör Sveriges miljömål samt tar ett steg närmre att bli Skandinaviens bästa region att arbeta och bo i - allt med positiv miljöinverkan. Med din underskrift och ditt stöd kan Öresundsmetron bli verklighet. Följ Metroklubben https://www.facebook.com/Metroklubben-111042153825643/?ref=bookmarks för närmare inblick i frågan.

Thank you for your support, Metroklubben from Malmö
Question to the initiator

This petition has been translated into the following languages

new language version

Why people sign

• on 07 Mar 2021

Som stolt återvändare till min kära hemstad Malmö efter 10 års jobb i Bryssel och runtom EU kan jag nu lugnt proklamera “borta bra men hemma bäst”. Med dans i benen och en affärsverksamhet som rör sig mellan konst och näringslivsnytta ser jag med spänning fram emot Malmös resa till Kulturhuvudstad 2029. Inte en tvekan att vi får den pucken och kommer att inspirera Europa. Det jag saknar är en enklare länk mellan Malmö och Köpenhamn. Bron i all ära, men att kunna vara i Köpenhamn på 15-20 min bör vara lika självklart som att plocka upp telefonen och ringa en dansk kompis. Nu har jag i och för sig inte många danska vänner - ännu - och där kommer vardagslogistiken och ett snabbare, enklare transportflöde att bidra till en utökad bekantskapskrets, fler samverkansformer och starkare marknadsutveckling. Mina Legnered Visual Executive Big Brain Agency

• on 15 Dec 2020

Effektivare pendling

• on 15 Dec 2020

Driver Cateringfirma

• on 05 Dec 2020

Framtiden miljö transportmedel i växande regioner.

• on 04 Dec 2020

Örestad - Berlin-Hamburg kan bli europas tredje starkaste

Tools for the spreading of the petition.

Signing widget for your own website

API (interface)

/se/petition/online/uppna-klimatmalen-i-europa-och-moejliggoer-effektivare-pendling-med-nya-oeresundsmetron/votes
Number of signatures on openPetition and, if applicable, external pages.
HTTP method
GET