Stel een coronafeestdag in

0% achieved 10.000 for collection target
  1. Launched 05/03/2021
  2. Time remaining > 5 months
I agree to the storage and processing of my personal data. The petitioner can see name and place and forward this information to the recipient. I can withdraw my consent at any time.

Oproep aan het nieuw te vormen kabinet: stel een nieuwe nationale coronafeestdag in.

De coronacrisis is verschrikkelijk. Maar het einde komt in zicht. En de crisis heeft ons dingen over onszelf geleerd die waardevol zijn. Een nationale feestdag bewaart de herinnering, de inzichten die we hebben opgedaan en leert ons ook in de toekomst dankbaar te zijn voor wat we hebben.

Daarom roepen wij het nieuw te vormen kabinet op: grijp de coronacrisis aan om een nieuwe nationale corona-feestdag in te stellen.

Reason

Steeds minder Nederlanders weten waar de traditionele Nederlandse feestdagen zoals ‘pinksteren’ en ‘pasen’ voor staan. Kerst is een commercieel feest geworden. Oud en Nieuw is overrated. Het idee om islamitische feestdagen in te stellen, of om van bevrijdingsdag een nationale feestdag te maken, valt niet bij iedereen in goede aarde.

Dat is logisch: een nationale feestdag moet álle mensen samen brengen, niet een deel ervan. En daarom is de coronacrisis een kans voor een nieuw nationaal feest: we zaten allemaal in lockdown. We hebben allemaal het nieuws gevolgd. We zijn allemaal betrokken. Natuurlijk, sommige mensen zijn veel harder getroffen door de crisis dan anderen. We hebben verschillende meningen over de politieke keuzes. Maar we zitten wél allemaal in hetzelfde schuitje, we hebben allemaal lessen geleerd en we zijn allemaal blij als de crisis voorbij is.

Feestdagen als Pinksteren en Pasen zijn ooit zo ontstaan. De aanleiding was een crisis en een oplossing. Christenen staan elk jaar met Pasen stil bij lijden, dood en rouw én bij opstanding en nieuw leven. Dat kan bij een coronafeest ook.

Een nationaal, jaarlijks feest zal ons helpen om de ellende van de crisis opnieuw te beleven met elkaar, en samen naar de toekomst te kijken. Een coronafeestdag gaat ons helpen om de inzichten die we tijdens de lockdown hebben opgedaan over onszelf en het samen- en alleen leven vast te houden. Een coronafeest helpt ons om te zien dat wat ‘normaal’ lijkt, helemaal niet vanzelfsprekend is. Het zal ons helpen weer even terug te grijpen op alle mooie plannen over een betere wereld die in de lockdown ontstonden.

Er moet een nationaal coronafeest komen. Teken deze petitie als je het hiermee eens bent. Laat hier ook je ideeën achter over hoe zo’n feest vorm moet krijgen. Of welke datum geschikt is. De beste ideeën worden besproken of uitgetest op het Graceland Festival.

Aan het eind van de zomer (1 oktober) leveren we de petitie in bij de formateurs van het nieuwe kabinet of bij de nieuwe minister van cultuur.

De initiatiefnemers

STR00M Amsterdam en het Graceland Festival, beide christelijke organisaties, zijn deze petitie gestart vanuit hun ervaring hebben met de christelijke feesttraditie. Deze zomer gaan ook zij met elkaar in gesprek over hoe een coronafeestdag volgens hen het best vorm kan krijgen.

Thank you for your support, Stroom Amsterdam from EN Amsterdam
Question to the initiator

Translate this petition now

new language version

Why people sign

• kt Eelde

6 days ago

Het Graceland festival heeft de mogelijkheid om een duidelijk beeld te geven wat mogelijk is. En het is een topfestival !

• Arno H. Rotterdam

on 04 Apr 2021

Mooie vertaling van constructie traditionele christelijke feestdagen naar invulling (inter)nationale Corona feestdag. Liever niet ter vervanging van Pasen (zie uitleg Antoine Bodar bij Op1)

• on 04 Apr 2021

Ik probeer mij opnieuw te verbinden met de overgebleven mensen om mij heen.

• on 03 Apr 2021

Goed initiatief

• Ns

on 03 Apr 2021

Omdat ik een voorstander ben voor het hervormen van onze feestdagen.

Tools for the spreading of the petition.

Signing widget for your own website

API (interface)

/nl/petition/online/stel-een-coronafeestdag-in/votes
Number of signatures on openPetition and, if applicable, external pages.
HTTP method
GET