Region: Niel Wirixdreef

1. Launched June 2021
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Een 50-tal bomen moeten plaats ruimen voor een gracht die het hemelwater scheidt van afvalwater.

Hemelwater scheiden van afvalwater is goed, want ecologisch. Maar subsidie opstrijken voor een gracht en daarbij 50 gezonde bomen kappen is dat niet. Het getuigt van slecht bestuur. 50 bomen kappen is niet duurzaam en dus helemaal niet mens- en diervriendelijk.

Gelukkig is er een alternatief! De gracht kan ook gewoon vanaf de parking langs het woonzorgcentrum kronkelen. Dan hoeft geen enkele gezonde boom te sneuvelen en krijgen de bewoners van WZC Maria-Boodschap er een beleving bij, met afkoeling, biodiversiteit en wadi.

Kortom, teken de petitie voor het behoud van de bomen en voor het alternatieve plan dat:

• 50 uiterst gezonde bomen spaart die zorgen voor zuivere lucht
  • Een bos intact laat dat voor verkoeling zorgt in de Wirixdreef, voor wandelaars tijdens warme zomers en hittegolven en alle dieren in het Park
  • Het hemelwater mooi afwatert naar het laagste punt in het Niels Broek
  • Een extra belevingswaarde biedt aan de bewoners van het woonzorgcentrum, met verkoeling, biodiversiteit en wadi.

Meer info op ALRvzw.be

Reason

Het Park is een zeer oud klein bos, gezond en zonder boomsterfte. Van oude bossen is geweten dat ze veel biodiversiteit opbouwden, CO2 opnemen en de lucht zuiveren. Ze filteren het fijne stof, brengen verkoeling in warme zomermaanden en bieden onderdak aan menig bosbewoner, van buizerd tot ree.

News

• De petitie 'red de bomen in 't Park Niel' was een krachtig actiemiddel. Op 8 juli vond reeds het eerste overleg plaats met de Gemeente Niel. Op dat overleg stelde ALR samen met de burgers een alternatief plan voor, zie pdf als bijlage. Het alternatief redt de bomen EN scheidt het hemelwater van afvalwater.
    ALR en de burgers bekwamen dat de gracht niet door de Wirixdreef loopt. Hierdoor spaart de gemeente Niel al heel wat bomen. Omwille van de afwatering van het hemelwater van de Heideplaats en omgeving zou er echter wel een gracht door het Park moeten.
    ALR houdt vast aan het alternatief en zal bij het overhandigen van de petitie terug een overleg aanvragen om alle bomen in het Park te behouden.

openPetition international