Regio: Laarne

3. Overdracht
  4. Gesprek met ontvanger
  5. Beslissing

Ik ga ermee akkoord dat mijn gegevens worden opgeslagen. Ik bepaal wie mijn steun kan zien. Ik kan deze toestemming op elk moment intrekken .

Wat?

• Het viaduct in Gentbrugge moet vervangen worden.
  • Hiervoor werden 20 alternatieven uitgewerkt.
  • Van deze 20 alternatieven zullen er 4 weerhouden worden.
  • Bezwaar kan aangetekend worden tot 4 april.
  • Lokale drukkingsgroepen zijn tegen het behoud van de E17 door Gent.
  • Nieuwe richtlijnen verbieden lokaal verkeer op E-wegen, waardoor de volgende op/afritten op de E17 verdwijnen: Gentbrugge, Gent Zuid, UZ Gent.

Impact

• Grote negatieve impact op de mobiliteit en de leefbaarheid langsheen het huidige R4 traject (Laarne, Heusden, Destelbergen, Merelbeke, Melle)
  • Als de E17 verplaatst wordt naar het traject van de R4, moeten ook de op/afritten Laarne, Destelbergen en Melle verdwijnen. (Europese richtlijn) De beschikbare op- en afritten op de E17 worden beperkt tot Beervelde en Zwijnaarde.
  • De verplaatsing van de E17 naar het traject van de R4 is daarenboven ook ten koste van het ecologisch waardevolle cultuurlandschap rondomde Meerskant, een gebied met een rijk historisch en cultureel verleden. In een tijd van klimaatverandering lijkt het evident dat er moet gestreefd worden naar behoud van open ruimtes en ecologisch waardevolle gebieden.

Bedenkelijke feiten

• De burgers werden slecht geïnformeerd. Een kleine brochure werd verspreid zonder een helder overzicht van de impact en zonder een duidelijke kaart om de lokale gevolgen weer te geven.
  •  Er is gedurende vijf jaar gewerkt aan verschillende locatiealternatieven voor de E17, maar de reactietijd is beperkt tot 30 dagen.
  • Er is geen aandacht besteed aan het onderzoeken van lokale alternatieven voor het wegennet. Het standpunt van de onderzoekers is dat mensen moeten overschakelen naar alternatieve vervoersmiddelen.
  • Er is geen onderzoek gedaan naar een alternatieve route via de E34 (Antwerpen - Gent).

Bespreekbare alternatieven

Reden

Er is tijd om bezwaar in te tekenen tot 4 april 2024. Daarna worden er uit de 20 locatievoorstellen 4 weerhouden.

Link naar de petitie

Afbeelding met QR-code

Afscheurstrookje met QR-code

downloaden (PDF)

Vertaal deze petitie nu

Nieuwe taalversie

Nieuws

Waarom mooie natuur vernietigen om op een andere plaats wat natuur te winnen en daarbij heel wat bewoners uit hun huizen te verjagen!!!!

Met dit nieuwe stuk snelweg kan het rijtje windmolens langs de E17 veel verder doorgetrokken worden dan nu het geval is. Dwars door de viergemete tot vlakbij laarne dorp. Meer windmolens is beter voor het milieu.

Waarom mensen ondertekenen

Natuurgebieden, hoe klein ook, zouden we steeds moeten beschermen of uitbreiden.
- Groen/natuur vermindert de kans op wateroverlast
-Groen draagt bij aan een betere gezondheid en een hoger welzijn
- Groen zorgt voor biodiversiteit
Kortom groen in de woon-, werk- en leefomgeving is van grote maatschappelijke waarde en vertegenwoordigt daarnaast een grote economische waarde.

Hulpmiddelen voor het verspreiden van de petitie.

Heb je een eigen website, blog of webportaal? Word pleitbezorger en verspreider van deze petitie. We hebben een banner, widget en API (interface) om op je site te zetten. Naar de gereedschappen

Vertaal deze petitie nu

Nieuwe taalversie

Help mee om burgerparticipatie te vergroten. We willen je kwesties kenbaar maken en daarbij onafhankelijk blijven.

Nu ondersteunen