Region: Schelle
Construction

Geen nieuwe bebouwing in de open ruimte, geen extra verkeersdruk in de streek!

Gemeentebestuur Schelle
494 Supporters
49% achieved 1.000 for collection target
  1. Launched 27/04/2021
  2. Time remaining > 7 Wochen
I agree to the storage and processing of my personal data. The petitioner can see name and place and forward this information to the recipient. I can withdraw my consent at any time.

Het provinciebestuur keurde op 8 april het voorontwerp PRUP Electrabelsite goed. Daarin staat dat op de site 300 woningen, een cultuurhal, horeca en recreatie mogelijk zijn. Aan het gemeentebestuur zal een advies gevraagd worden.

Met deze petitie willen wij het bestuur een sterk signaal geven om in dit advies de open ruimte van en rond de Electrabelsite te beschermen. Dat kan door geen extra bebouwing op deze afgelegen plek toe te laten. Zo wordt ook extra verkeer in Schelle vermeden.

Wij pleiten dus voor een maximaal behoud van de open ruimte op de Electrabelsite en geen bijkomende bebouwing.

Wij willen niet zoals de ‘verstedelijkte’ gemeenten rond Antwerpen helemaal gebetonneerd worden.

Een steeds verdergaande inname van open ruimte en spreiding van bebouwing leiden tot verkeerscongestie, hoge kosten voor voorzieningen, wateroverlast, teloorgang van vruchtbare landbouwgronden en biodiversiteit.

De Schelse Polder is het laatste stukje open, groene oever langs de Schelde en Rupel in de ruime regio. De Electrabelsite ligt midden in deze unieke open, rivierruimte en voor bijkomende woningen en bebouwing is er dus géén plaats op deze site. Nieuwe bebouwing zal het open karakter van het landschap sterk aantasten en voor veel extra verkeer in Schelle zorgen op onze filegevoelige gemeentewegen.

Ook bovenlokale voorzieningen (zoals een cultuurhal) horen thuis aan de Boomsesteenweg. Lokale voorzieningen, zoals een sporthal of zwembad, horen thuis in de kern. Daar zijn ze voor iedereen goed bereikbaar met de fiets of het openbaar vervoer. Niet op de Electrabelsite die, ver buiten de kern, vooral met de wagen goed bereikbaar is.

Als het Schelse gemeentebestuur effectief wil inzetten op kernversterking en het beschermen van de open ruimte, dient ze duidelijk stelling in te nemen: geen bijkomende woningen in de open ruimte, afgelegen van alle andere voorzieningen. Geen bijkomende woningen op de Electrabelsite.

Reason

Door deze petitie mee te ondertekenen, laat je aan de beleidsmakers weten dat de verdere betonnering van de open ruimte hier niet wenselijk is en dat het landelijk karakter van ons dorp en de natuur langs de Schelde en Rupel ongeschonden moeten blijven.

Dank Alvast!

Thank you for your support, Wim Verbruggen from Schelle
Question to the initiator

Translate this petition now

new language version

Why people sign

• 4 hours ago

Omdat er nu al veel sluipverkeer is, dit project zou de drukte hard verhogen

• Niel

4 hours ago

familie van me woont in schelle. Ik ga in deze buurt vaak wandelen en fietsen. alle sjans dat we dit nog hebben, her en der een beetje groen in Vlaanderen. aub gemeentebestuur: verkoop deze laatste lap groen ook niet. Het zou een grote zonde zijn om hier mensen op te stapelen in blokken en meer verkeer te trekken. Moet echt alles eraan? Genoeg beton is genoeg, genoeg volk is genoeg, genoeg vervuiling is genoeg!

• 4 hours ago

Ik hou van het groen en de rust in mijn streek

• Schelle

5 hours ago

Behoud van natuur in woonwijk

• 6 hours ago

Geen betonnering, Schelle voldoet aan het aantal woningen, voorzieningen kunnen beter in een kern, laat mensen toe om met het openbaar vervoer of met de fiets ergens te geraken, geen congestie van verkeer in ruraal polder gebied.

Tools for the spreading of the petition.

Signing widget for your own website

API (interface)

/nl/petition/online/geen-nieuwe-bebouwing-in-de-open-ruimte-geen-extra-verkeersdruk-in-de-streek/votes
Number of signatures on openPetition and, if applicable, external pages.
HTTP method
GET