Region: Dentergem
Habitation

Protest aanvraag omgevingsvergunning grootschalig hondenpension- en fokkerij

De gemeente Dentergem
340 Supporters 59 in Dentergem
  1. Launched 30/06/2022
  2. Time remaining 15 days

I agree to the storage and processing of my personal data. The petitioner can see name and place and forward this information to the recipient. I can withdraw my consent at any time.

Beste petitie-ondertekenaars

Wij zijn trotse inwoners van het landelijke Dentergem.

Op 31 juli '22 startte het nieuwe openbaar onderzoek betreffende de vergunningsaanvraag van een grootschalig hondenpension- en fokkerij van minstens 100 honden in de Nieuwe Veldstraat te Dentergem.

Aangezien we niet achter de opstart van deze hondenfokkerij- en pension staan, wensen wij (de nabijgelegen buren) officieel bezwaar in te dienen. Hierbij richten we ons tot de burgemeester en schepenen van de gemeente Dentergem, om samen een dialoog aan te gaan.

Alvast bedankt voor uw steun via de petitie-ondertekening & delen is dankbaar!

Hartelijke groeten

Buurt ‘t Veld Dentergem

Reason

Als buren vrezen wij voor grote geluidsoverlast, gezien de korte afstanden van onze eigendommen tot het betreffende gebouw (minder dan 150m !). Om geluidshinder van de exploitatie zoveel mogelijk te voorkomen, zal er onder andere een haag met een uiteindelijke hoogte van 1,80 m voorzien worden. Deze en overige opgenomen maatregelen in het aanvraagdossier zijn volgens ons compleet zinloos en irrelevant. Andere vermelde maatregelen zijn: 'De honden worden enkel overdag buitengelaten (tussen 7u en 20u)', 'De hoofdactiviteit is het houden van honden' (!?), 'De exploitant waakt erover dat de honden mekaar niet opjagen en naar elkaar blaffen' (!?), etc. Er staat letterlijk in het dossier vermeld dat er naar geluid en trillingen toe weinig hinder te verwachten zal zijn. Een relevante studie ter ondersteuning van de aanvraag in het kader van geluidsoverlast zal echter niet toegevoegd worden.

Bovendien stellen wij de veiligheid van onze buurt in vraag, vooral betreffende de erg nabijgelegen Veldschool! Het schooltje bevindt zich in dezelfde straat van de exploitatie. Kinderen passeren er met de fiets, of te voet. Net zoals de omliggende buren zal ook de school geluidshinder ondervinden.

Een hondenfokkerij van deze omvang, en broodfokkerij tout court, is niet meer van deze tijd en deze wereld. Het is dieronvriendelijk en druist in tegen een rechtvaardiger wereld voor mens en dier. In het dossier staat vermeld dat er een aanvraag voor minstens 100 honden (!) werd ingediend. Ook zal men 30 buitenkennels (2 honden per kennel) en 10 bevallingsruimtes (!) voorzien. Deze exploitatie zal fungeren als een fabriek, waar reutjes aan de lopende band pups zullen ‘produceren’.

Meer en meer (dag)toeristen vinden hun weg naar onze omgeving, omdat die aantrekkelijker wordt voor de rustzoeker en de natuurliefhebber: het Meikensbos, diverse wandel- en fietsroutenetwerken, een nieuwe camperplaats en B&B, de historische Poelbergsite etc. Onze omgeving typeert zich door de vele boerderijen, aardbeienkwekerijen, plattelandsdieren, groententeelt, plattelandstoerisme etc. Op dit landschappelijk en waardevol agrarisch gebied hoort volgens ons geen grootschalig hondenpension- en fokkerij thuis. Wij zijn hier komen wonen omwille van het landschappelijk gegeven en het plattelandsleven. We houden van onze woon- en leefomgeving en willen de troeven ervan graag in stand houden voor onze kinderen, generaties lang.

Bezwaar indienen? Dat kan! Via: www.omgevingsloket.be / Via e-mail: omgeving@dentergem.be / Per post: aan het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Dentergem

Hartelijk dank voor uw stem & voor het delen van deze boodschap!

Thank you for your support, Line Omey from Dentergem
Question to the initiator

Translate this petition now

new language version

Honden moeten in familieverband leven en nooit grootschalig gefokt

Why people sign

on 28 Jul 2022

Er zijn genoeg hondenfokkers op deze wereld. Teveel zelfs. Het is mensonterend om honden te fokken. Laten we eerst de hondjes die er al zijn op de hele wereld helpen en zorgen dat die een baasje krijgen. Het fokken is 1 grote business het gaat alleen om het grote geld.

on 28 Jul 2022

dierenhandel moet stoppen ,het zijn levende wezens met ook recht op liefde en geluk

on 27 Jul 2022

Omdat het belangrijk is de bestemming van zo een fokkerij/kennel goed in kaart te brengen en met alle factoren rekening te houden. Er zijn andere mogelijkheden/plaatsen waar deze exploitatie beter kan uitgevoerd worden zonder de rust en de veiligheid van de omgeving/bewoners negatief te beïnvloeden.

on 20 Jul 2022

Hun uitleg strookt niet met realiteit. Een kennel is een andere omschrijving. Dit is broodfok en daar ben ik tegen.
Ik haat dierenleed en dit is misbruik en de uitbater worden rijk op de kap van dieren.
Zo grootschalig brengt veel geurhinder mee.
Broodfok met 10 werpkist is grote productie van pups en geen zorg. Misvormingen / gezondheidsproblemen omdat er niet gecontroleerd wordt op de bloedlijn.
De uitbater zijn met 2 mensen. Onmogelijk om 100 honden liefdevol te benaderen. Gevolg pedagogisch slechte opvoeding en gevolg agressieve honden.
Mhr weyts mag dringend iets doen aan dierenmishandeling. Veel blabla maar de rest in de pocket.

on 19 Jul 2022

Honden geblaf is niet leuk om op te luisteren. Je zou er gek van worden!!!

Tools for the spreading of the petition.

Signing widget for your own website

API (interface)

/be/petition/online/protest-aanvraag-omgevingsvergunning-grootschalig-hondenpension-en-fokkerij/votes
Number of signatures on openPetition and, if applicable, external pages.
HTTP method
GET