Region: Limburg
Habitation

Het versterken en verduurzamen van de woningmarkt in Limburg (B)

iedereen
86 Supporters
17% achieved 500 for collection target
  1. Launched 04/10/2022
  2. Time remaining 1 day

I agree to the storage and processing of my personal data. The petitioner can see name and place and forward this information to the recipient. I can withdraw my consent at any time.

Onze woningmarkt is verzadigd. Er is een gebrek aan aangepaste woningen voor ouderen, betaalbare woningen voor jongeren, meer dan 22.000 Limburgers stonden begin dit jaar op een wachtlijst voor een sociale woning, dat is een record. Het aantal toewijzingen voor een sociale woning mag dan wel zijn toegenomen, het feit is dat er gewoon te weinig sociale woningen zijn in Limburg én Vlaanderen. Daar bovenop dienen nog duizenden woningen energetisch aangepast te worden rekening houdend met de stijgende energieprijzen en de klimaatdoelstellingen.

Nochtans is het van cruciaal belang dat we ons woonbeleid drastisch uitbreiden. Met de uitvoering van Spartacus en de Noord-Zuidverbinding – om twee grote mobiliteitsprojecten bij naam te noemen – staan er in onze provincie belangrijke (economische) projecten op til waar we de nodige handen en hoofden goed kunnen gebruiken. Ook het tekort aan handen in de zorg speelt ons parten. En zelfs als we het gros van de 130.000 Limburgers die momenteel niet aan de slag zijn, opnieuw naar onze arbeidsmarkt begeleiden, zullen we uit noodzaak beroep moeten doen op arbeidskrachten van buiten Limburg en uit het buitenland. Ook deze goede arbeidskrachten verdienen een goede huisvesting.

De aanpak van deze problematiek overstijgt de lokale bevoegdheid. Daarom doet Red Limburg een oproep aan alle stakeholders in Limburg en Vlaanderen om een Taskforce op te richten in Limburg  om samen werk te maken van een versterking en verduurzaming van het (sociale) woonbeleid.

Lees hier het volledig persbericht.

Ondertekenende organisaties: Beweging.net Limburg, Voka Kamer van Koophandel Limburg, Limburgs Platform voor mensen op de vlucht (LPV), Stebo, Onesto, Energiehuis Limburg, Limcoop cv, IC Limburg, vzw Homie, Avansa Limburg, ITZU nv, Vzw El moustakbal, WSM Limburg, ACV Limburg, Welzijnszorg Limburg, Huurderssyndicaat Limburg, SAAMO Limburg, CAW Limburg, Pax Christi Limburg, Warm Borgloon, Okra Limburg, Universiteit voor het Maatschappelijk Belang, Legalstay.be, CM Limburg, Cordium cvba, Hogeschool PXL, Expertisecentrum PXL Social Work Research, Unizo Limburg, VKW Limburg, ABVV Limburg, Algemene Centrale ABVV Limburg, ACLVB Limburg, Nieuw Dak, Embuild Limburg, Vooruit Limburg, Hogeschool UCLL, De Winning, Aksi..

[lijst wordt regelmatig verder aangevuld]

Reason

Signalen geven aan de beleidsverantwoordelijken

Thank you for your support, #RedLimburg from Hasselt
Question to the initiator

Translate this petition now

new language version

Why people sign

8 days ago

Omdat mijn huur op 1 jaar tijd doornindexering met 70 euro vermeetdert is en dit jaar opnieuw..

on 21 Nov 2022

Omdat wij als organisatie AKSI gezond wonen een basisrecht vinden waar teveel van onze medewerkers uit de boot vallen.

on 19 Nov 2022

Omdat ik zekerheid, gerechtigheid, gelijke kansen, solidariteit en welzijn voor iedereen, belangrijk vindt, en/of voor mensen die het nodig hebben.

on 18 Nov 2022

Laten we in Limburg met één stem spreken en ijveren voor een versterking en verduurzaming van het sociale woonbeleid – een sterke partnership is hierin essentieel en zorgt voor daadkracht naar oplossingen op lange termijn.

Tools for the spreading of the petition.

Signing widget for your own website

API (interface)

/be/petition/online/het-versterken-en-verduurzamen-van-de-woningmarkt-in-limburg-b/votes
Number of signatures on openPetition and, if applicable, external pages.
HTTP method
GET