Environment

Geen industriezone Wommelgem-Oelegem (Ranst): de Keer moet open ruimte blijven!

Vlaamse regering
1.347 Supporters
67% achieved 2.000 for collection target
  1. Launched June 2021
  2. Time remaining > 3 months

I agree to the storage and processing of my personal data. The petitioner can see name and place and forward this information to the recipient. I can withdraw my consent at any time.

De Keer is een grote open ruimte vlakbij Antwerpen, die ingesloten ligt tussen de woonkernen van Schilde, Oelegem, Wommelgem en Wijnegem. De Vlaamse regering herbevestigde einde 2020 het oude plan (*) om op de Keer 200 ha open ruimte aan te duiden als zoekzone voor industrie. Dat is zo groot als 400 voerbalvelden samen.

Ik sluit mij aan bij het verzet van het actiecomité Red de Keer en vraag de regering om dit plan definitief te schrappen. De maatschappelijke inzichten en het draagvlak voor industrie op de Keer zijn sinds het ontstaan van dit plan immers sterk veranderd.

(*) Dit past in het Economisch Netwerk Albertkanaal (ENA), dat in 2004 als plan ontstond en waarvan veel ENA-onderdelen reeds gerealiseerd zijn.

Reason

Ik sluit mij aan bij de argumenten van Red de Keer. Het beoogde soort industriële activiteit vestigt men beter op industriezones in het havengebied i.p.v. op de Keer. De verkeersproblemen zouden zo mogelijk nóg erger worden, met nog meer uitstoot van fijn stof, CO2 en luchtvervuiling. Samen met Red de Keer wijs ik vooral op de grote waarde die dit gebied als groene open ruimte heeft. Niet alleen voor wie er woont, werkt, komt fietsen, wandelen of rusten, maar voor de hele regio.

Het behoud van zo veel mogelijk open ruimte wordt steeds belangrijker in het kader van de klimaatwijziging en de noodzaak van klimaatmaatregelen. Dat inzicht deelt intussen nagenoeg iedereen, zowel de bevolking als de lokale en de hogere overheden. En het is evengoed van toepassing op de open ruimte op de Keer als eender waar.

​Ik vraag de regering om dat belang naar waarde te schatten en de plannen voor de Keer radicaal om te keren. Laat de Keer net bijdragen aan de strijd tegen de klimaatwijziging, door de troeven te gebruiken in plaats van alles te betonneren met nieuwe wegen en bedrijven. Dat zou de problemen van droogte, opwarming, luchtvervuiling, stikstofproductie, fijn stof enz. nog verergeren. Laat ons de aanwezige natuur en open ruimte bewaren en zelfs versterken. Laat ons in plaats van industriële ontwikkeling kiezen voor een plattelandsontwikkeling die de milieu- en klimaatproblemen mee helpt oplossen.

Wil je op de hoogte blijven van wijzigingen in het industrieplan of andere acties vanuit Red de Keer, schrijf je dan hier in op onze nieuwsbrief.

Financiële steun voor ons actiewerk (affiches, drukwerk, borden enz.) is zeer welkom op BE98 9734 0193 5193 van Red de Keer.

(Niet te verwarren met eventuele donaties voor OpenPetition die dit petitieplatform u zo dadelijk ook zal voorstellen: die komen niét bij Red de Keer terecht!).

Thank you for your support, Red de Keer from Oelegem
Question to the initiator

Translate this petition now

new language version

Why people sign

4 days ago

Het is een rustige groene omgeving vlak naast het drukke centrum, ideaal voor wandelingen en fietstochten, het laatste wat de bevolking nodig heeft is nog een indrustiezone vlak naast de stad Antwerpen en dit door een groene zone weg te halen

4 days ago

Behouden van de natuur in onze omgeving!
De charme van een landelijk dorp verdwijnt!
Geen verkeersoverlast!

5 days ago

1. pensionsordning for den offentlige og private sektor

E-mail: loanfinancesuisse@gmail.com
WhatsApp: +33 7 48 56 81 63
En personlig fond tilpasset alle dine projekter, kombineret med et 100 % online abonnement!
kredittilbud fra fem tusinde euro til femten millioner euro
Vil du ændre din økonomiske situation ved at ansøge om hurtig og sikker kredit?
E-mail: loanfinancesuisse@gmail.com
WhatsApp: +33 7 48 56 81 63

Tools for the spreading of the petition.

Signing widget for your own website

API (interface)

/be/petition/online/geen-industriezone-wommelgem-oelegem-ranst-de-keer-moet-open-ruimte-blijven-2/votes
Number of signatures on openPetition and, if applicable, external pages.
HTTP method
GET