Region: Leuven
Family

Een gedragen, solidaire oplossing voor het personeelstekort in de kinderdagverblijven Zorg Leuven

Zorg Leuven
125% achieved 500 for collection target
  1. Launched 13/12/2022
  2. Time remaining > 5 weeks

I agree to the storage and processing of my personal data. The petitioner can see name and place and forward this information to the recipient. I can withdraw my consent at any time.

AAN DE OUDERS VAN KINDEREN IN DE GIRAFANT, DE KETTEFLET, DOREMY EN HEUVELHOF

(English version)

(Version française)

Eind vorige week kregen alle ouders van kinderen in de Girafant, de Ketteflet, Doremy en Heuvelhof het nieuws dat de crisis in de kinderopvang ook bij Zorg Leuven toeslaat. Zorg Leuven wil de kwaliteit van de kinderopvang verzekeren, en neemt daarvoor maatregelen. Laat er geen twijfel over bestaan: wij begrijpen de urgentie van de situatie en de absolute noodzaak aan maatregelen. Alleen is de manier waarop dat gebeurt onaanvaardbaar.

Aan alle ouders wordt gevraagd waar mogelijk ons opvangplan te verminderen. Concreet betekent dat: één of enkele dagen minder opvang per week. Die vraag is logisch en begrijpelijk. Wij zijn ervan overtuigd dat veel mogelijk is als ieder de inspanningen levert, die voor hem of haar mogelijk zijn.

Groot was daarom onze verbazing toen wij, daarbovenop, te horen kregen dat twee groepen in de Girafant worden gesloten en herverdeeld over andere groepen, ook in de Ketteflet, DoRemy en Heuvelhof. Om in andere groepen een goede werking te garanderen, worden 60 kindjes en 10 begeleidsters weggeplukt uit hun vertrouwde

omgeving. Hen wordt in de mate van het mogelijke elders een nieuwe plek gegeven. Maar: daarover is er géén garantie.

Wij begrijpen dat maatregelen noodzakelijk zijn. Maar wij vinden de manier waarop dit nu door de directie wordt aangepakt, niet aanvaardbaar. We beschikken over te weinig informatie, er is te weinig transparantie, er is een gebrek aan respect voor en dialoog met begeleidsters en met ouders. Anderstalige ouders

moeten gewoon ondergaan, want de beperkte extra info is enkel in het Nederlands beschikbaar. En het blijft, bovenal, onzeker of er voor elk kindje uit de gesloten groepen elders een plaats zal zijn. Dat is niet rechtvaardig.

Reason

Er liep al grondig wat mis in de communicatie de voorbije week. Daaraan kan niets meer worden veranderd. Maar wat komt, moet beter kunnen. Wat nog niet doorgevoerd is, kan rechtgezet worden. In deze brief formuleren wij daarom vijf concrete voorstellen voor de directie. Op basis daarvan denken wij dat we, over alle kinderdagverblijven heen, een gemeenschappelijke en solidaire oplossing kunnen vormgeven.

1.   Bezorg een duidelijk overzicht van de noden, in alle kinderdagverblijven. Aan alle ouders wordt gevraagd om flexibiliteit aan de dag te leggen. Die bereidheid is er. Maar zonder zicht op de noden, creëer je een onduidelijke

situatie, die niet aanzet tot handelen maar een afwachtende houding beloont. Iedereen moet weten wat van hen verwacht wordt, om samen tot een oplossing te komen.

2.   Sluit pas groepen als laatste optie. In de Girafant worden groepen plots gesloten, voor er zicht is op de mogelijkheden en flexibiliteit van alle ouders. In plaats van eerst alternatieven te onderzoeken, wordt meteen het grote kanon bovengehaald. Dat is niet de juiste volgorde. De meest ingrijpende maatregel wordt eerst genomen;

twee groepen worden geslachtofferd, terwijl er alternatieven zijn.

3.   Rechtvaardig elke beslissing. Als op een bepaald moment groepen moeten worden gesloten, doe dat dan op basis van argumenten, en wees daarover transparant. Een dergelijke ingrijpende beslissing mag niet, zoals voor de groepen in de Girafant, gebeuren op basis van wat door de voorzitter van Zorg Leuven letterlijk een “loterij” werd genoemd. Dat is niet rechtvaardig. Objectiveer een dergelijke beslissing zo veel mogelijk, op basis van locatie, opvangnoden, eigenschappen van groepen, en voorkeuren en noden van kinderen en begeleiders.

4.   Garandeer elk kind een plaats. Als een groep gesloten wordt, garandeer dan dat élk kind elders een plaats krijgt. Die garantie is er vandaag voor de kinderen van de Girafant uitdrukkelijk niet. De enige garantie die we krijgen, is dat het “de bedoeling is” iedereen een plaats te geven. Dat is niet aanvaardbaar. Als niet

alle kinderen een plaats kunnen krijgen, mag een groep niet gesloten worden.

5.   Luister naar en respecteer de begeleidsters. De begeleidsters zijn de kern van de kinderopvang. Zorg er dus voor dat zij mee vormgeven aan de plannen, en houd rekening met hun voorkeuren, wensen en draagkracht, in plaats van hen, letterlijk, het zwijgen op te leggen. Zij zijn geen pionnen op een dambord, die je zomaar in alle richtingen kan schuiven, maar steunpilaren: zet ze op de foute plaats, en alles stort in mekaar.

Dat is wat nu dreigt te gebeuren: verschillende begeleidsters zijn van plan Zorg Leuven te verlaten. In plaats van het systeem te verbeteren, ondergraaft de directie verder de zorg voor iedereen.

Vandaag heeft de “loterij” er deze twee groepjes in de Girafant uitgepikt. Maar samen kunnen we ervoor zorgen dat de volgende beslissing rekening houdt met ouders, kinderen én begeleidsters, in alle vestigingen. We kunnen voorkomen dat “het lot” binnenkort ook elders – in de Girafant, DoRemy, de Ketteflet of Heuvelhof - zomaar toeslaat.

Met solidariteit en collectieve inspanningen, en met respect voor het welzijn en de wensen van de begeleidsters, is een betere oplossing mogelijk. Daarvan zijn wij overtuigd.

Steun deze brief, en zorg ervoor dat de directie van Zorg Leuven rekening houdt met deze voorstellen. Zo versterk je mee de stem van kinderen, ouders én begeleidsters, in alle kinderdagverblijven.

Hartelijk bedankt,

Een groep bezorgde ouders uit de Girafant

Translate this petition now

new language version

• Dit is een opmerking van de openPetition-editors:

De petitie was in strijd met item 1.9 van de Servicevoorwaarden en is daarom onderbroken. Inmiddels is de petitie herzien, opnieuw gecontroleerd door de redactie van openPetition en vrijgegeven.

Why people sign

on 21 Dec 2022

Pas een baby gekregen en vriendinnen die in kinderopvang werken

on 20 Dec 2022

Alle begrip voor de omkaderingsproblemen inde kinderdagverblijven . er is dringend nood aan meer budget.
Maar als er zich een probleem stelt, dient dit 'in volle solidariteit', rekening houdend met àlle medewerkers en àlle klanten aangepakt te worden. Het is niet billijk dat de last volledig op de schouders van de kindjes/ouders/medewerkers van 2 groepjes gelegd wordt.

on 18 Dec 2022

Jonge ouders oplossingen bieden

Tools for the spreading of the petition.

Signing widget for your own website

API (interface)

/be/petition/online/een-gedragen-solidaire-oplossing-voor-het-personeelstekort-in-de-kinderdagverblijven-zorg-leuven/votes
Number of signatures on openPetition and, if applicable, external pages.
HTTP method
GET