Region: Belgium
Agriculture

Duiven blijven vervoeren tijdens een uitbraak van vogelgriep om deel te nemen aan vluchten

FAVV en federaal minister van landbouw David Clarinval
1.286 Supporters
13% achieved 10.000 for collection target
  1. Launched 27/04/2022
  2. Time remaining 4 days

I agree to the storage and processing of my personal data. The petitioner can see name and place and forward this information to the recipient. I can withdraw my consent at any time.

De duif is een dead-end host en speelt geen rol in de verspreiding van het vogelgriep virus. Dit wil zeggen dat de rol in de verspreiding van vogelgriep door duiven als nihil wordt beschouwd. Een duif kan het vogelgriepvirus niet doorgeven aan kippen, ganzen, zwanen of ander pluimvee. De duif is reeds van nature bijzonder ongevoelig voor influenzavirussen en als er onder experimentele omstandigheden dan toch uitzonderlijk een infectie kon worden veroorzaakt, dan ging de besmetting niet over naar kippen of ander pluimvee dat samen met deze duiven in dicht contact gehuisvest werd.

De huidige positieve gevallen van vogelgriep in ons land worden vooral veroorzaakt door wilde vogels die bezig zijn aan hun jaarlijkse trektocht tijdens deze periode, zij brengen het virus mee vanuit hun land van herkomst. De reisduiven helpen niet mee aan de verspreiding hiervan.

Het huidig circulerende vogelgriepvirus is ongevaarlijk voor de mens, en alle mensen die in contact komen met duiven, zowel rechtstreeks als onrechtstreeks lopen geen enkel gevaar.

IVPA Belgium: vogelgriep en duiven (pitts.be)

Herbots | Aviaire Influenza.

Reason

Het is belangrijk dat duiven tijdens een uitbraak van vogelgriep kunnen blijven vliegen, zowel op training als op wedstrijd. Duiven zijn topsporters en moeten kunnen trainen om in conditie te blijven. Daarbij is deelname aan wedstrijden heel belangrijk om hun oriëntatievermogen optimaal te ontwikkelen. Duiven zonder wedstrijdervaring zullen dan ook veel sneller verdwalen en op de dool geraken. Duiven worden getraind door naar plaats x vervoerd te worden, om daar losgelaten te worden. De duiven zoeken dan hun weg terug naar huis. Om te kunnen deelnemen aan wedstrijden, worden duiven naar een inkorvingslokaal vervoerd, waar ze dan opgehaald worden om vervoerd te worden naar de lossingsplaats.

Bij een uitbraak van vogelgriep in een bepaalde regio, wordt er een bewakings-en beschermingszone ingesteld. De liefhebbers die zich in die zone bevinden, mogen dan hun duiven NIET vervoeren. De duiven mogen wel nog rondvliegen, maar kunnen niet meer naar de trainingsplaats of naar het inkorvingslokaal worden vervoerd. Het is van groot belang dat dit vervoersverbod wordt opgeheven. Het is dankzij dat vervoeren dat de duiven hun oriëntatievermogen ontwikkelen. Een duif zonder oriëntatievermogen is een vogel voor de kat.

Thank you for your support, KBDB - RFCB VZW from Halle
Question to the initiator

This petition has been translated into the following languages

new language version

• Beste ondertekenaars,

De petitie is herzien in overeenstemming met onze gebruiksvoorwaarden. De tijdelijke blokkering is opgeheven en de petitie kan nu verder worden ondertekend.

Bedankt voor je inzet!

Uw OpenPetitie Team

• Dit is een tip van de redactie van openPetition:

Deze petitie is in strijd met unt1.4 van de de gebruiksvoorwaarden voor petities.

Geef passende bronnen (URL's) voor de volgende beweringen:

Duiven zijn geen pluimvee

Why people sign

2 days ago

Omdat ik denk dat onze duiven al ingeent zijn tegen
voldoende ziektes (paramyxso) en dus geen gevaar
vormen voor ander pluimvee!

Tools for the spreading of the petition.

Signing widget for your own website

API (interface)

/be/petition/online/duiven-blijven-vervoeren-tijdens-een-uitbraak-van-vogelgriep-om-deel-te-nemen-aan-vluchten/votes
Number of signatures on openPetition and, if applicable, external pages.
HTTP method
GET