Region: Norway

100% achieved 550 for collection target
  1. Launched 29/05/2020
  2. Collection , last day
I agree to the storage and processing of my personal data. The petitioner can see name and place and forward this information to the recipient. I can withdraw my consent at any time.
  • Hurtigruten, nå formelt kystruten Bergen–Kirkenes, er en skipsrute langs norskekysten fra Bergen til Kirkenes, med gods, post og passasjerer. Totalt 34 havner anløpes, og en rundtur Bergen–Kirkenes–Bergen tar i underkant av elleve døgn. Etter en anbudsavtale med staten startet ruten 2. juli 1893 på strekningen Trondheim–Hammerfest, og det første året var DS «Vesteraalen» fra Vesteraalens Dampskibsselskab (VDS) det eneste hurtigruteskipet.

• På grunn av koronakrisen, til nå har selskapet permittert over 3000 ansatte, deriblant 1300 norske sjøfolk. Selskapet har selv beregnet tapet til mer enn to milliarder kroner. Det er grunnen til at de har bedt om en ytterligere garantiordning som ville gitt 12,5 millioner per skip i drift per måned fra 15. juni til 15. september.

• Vi trenger din støtte, til at myndighetene skjønner at Hurtigruta må leve videre nå!!

Reason

• Hurtigruten får ikke krisehjelp. Ansatte er bekymret for hjem, familie og framtida Regjeringen sier nei til en underskuddsgaranti for Hurtigruten. Det setter selskapets framtid i fare.

• I statsbudsjettet for 2020 er det vedtatt å bevilge 856.100.000 kroner til Hurtigruten gjennom Kystruteavtalen. Med andre ord betalingen de får for å seile mellom Bergen og Kirkenes.

• Hurtigruten ber ikke om penger. Vi ber om garantier og kriselån som blant annet tog- og flyselskapene allerede har fått. Dette skal vi betale tilbake, krone for krone – med renter, sier Anne Marit Bjørnflaten, direktør for myndighetskontakt i Hurtigruten.

• Regjeringen mener på sin side at de allerede har hjulpet Hurtigruten nok ved at de opprettholder betalingen i Kystruteavtalen, selv om selskapet ikke seiler som avtalt under krisen.

• Det er nå knapt mulig å komme seg fra og til Finnmark med fly. Stanset regjeringen Nord-Norgebanen. På toppen av dette gir den altså beskjed til Hurtigruta om at den ikke får nødvendig støtte. Redd Hurtigruta nå!

• Kystruten er selve livsnerven langs kysten, og den betyr mye for mange arbeidsplasser langt ut over selve rederiet.

Thank you for your support, KrisTina Kramer from Zürich
Question to the initiator

This petition has been translated into the following languages

new language version

Why people sign

• Bodø

on 04 Jun 2020

Jeg bor i Nord Norge. Hurtigruta er en viktig transportmåte for meg. Min familie bor i Lofoten. Dessuten har jeg en sønn som skal være lærling på hurtigruta til høsten.

• Marion Riege Pinneberg

on 31 May 2020

Hurtigruten muss es weiter geben

• on 30 May 2020

Hurtigruten wr viktig dor meg. Har reist med alle fagens skip. Første tur i 149 med Nordatjernen. Venter på tur 4. Aug.

Tools for the spreading of the petition.

Signing widget for your own website

API (interface)

/no/petition/online/hurtigruta-ma-reddes/votes
Number of signatures on openPetition and, if applicable, external pages.
HTTP method
GET