Environment

Red de boerennatuur: teken voor een leefbare landbouw in een levend land

Vlaamse Regering
10.152 Supporters
41% achieved 25.000 for collection target
  1. Launched 08/04/2021
  2. Time remaining > 6 Wochen
I agree to the storage and processing of my personal data. The petitioner can see name and place and forward this information to the recipient. I can withdraw my consent at any time.

Het huidige landbouwbeleid dwingt landbouwers haast om elke vierkante meter grond te bewerken. Zo verdwijnt de boerennatuur uit ons landschap en boert de biodiversiteit ferm achteruit. Dat moet en kan anders: de subsidies kunnen natuurinclusieve landbouw opnieuw rendabel maken. Zodat ons land terug gaat bruisen van het leven.

Reason

De hagen, bomen, wilde hoekjes en kleurrijke akkerranden stelselmatig uit ons boerenlandschap. De diversiteit aan bloemen, insecten en vogels is er dramatisch op achteruit gegaan. De Vlaamse Regering kan dit biodiversiteitverslies stoppen door de landbouwsubsidies juist in te zetten en natuurinclusieve landbouw rendabel te maken.

Met een kwart van de landbouwsubsidies kunnen landbouwers het land opnieuw levend maken:

• 4.000 kilometer extra hagen en houtkanten vol boerenlandvogels
  • 20.000 kilometer kruidenrijke akkerranden en bufferstroken langs waterlopen
  • 15.000 hectaren bloemrijke boerenweides in onze beekdalen en riviervalleien
  • 10.000 hectaren wilde hoekjes waar vlinders en kleine zoogdieren thuis zijn

Zo zou elke Vlaamse gemeente er gemiddeld 60 km natuurlijke stroken en 160 voetbalvelden aan bruisende boerennatuur bij krijgen.

Een levend land is ook …

• goed voor de landbouw: veerkrachtige bodem, rijk insectenleven
  • een klimaatrobuust land: waterbuffering, CO2-opslag
  • een mooi landschap: natuurlijke omgeving, recreatie

Landbouwers kunnen het land terug laten bruisen van het leven. Teken deze petitie en vraag de Vlaamse Regering om:

• de directe inkomenssteun die landbouwers krijgen in ruil voor duurzame landbouwpraktijken (60% van landbouwsubsidies) te koppelen aan controleerbare randvoorwaarden voor milieu en natuur
  • 25% van de landbouwsubsidies te investeren in ecoregelingen waarmee landbouwers eerlijk vergoed worden om het landbouwgebied terug aan te kleden met hagen, akkerranden, bloemrijke weides en wilde hoekjes.

Meer informatie op www.levendland.be

Thank you for your support, Natuurpunt vzw from Mechelen
Question to the initiator

Translate this petition now

new language version

• Sehr geehrte Unterstützende,

die Petition wurde gemäß unserer Nutzungsbedingungen überarbeitet. Die temporäre Sperrung wurde wieder aufgehoben und die Petition kann nun weiter unterzeichnet werden.

Wir bedanken uns für Ihr Engagement!

Ihr openPetition-Team

Why people sign

• 38 minutes ago

Voor alles, de toekomst van onze planeet. Voor ons die deel uit maken van deze natuur.

• 1 hours ago

Ik meen dat groen en wilde bloemen belangrijk zijn voor het aantrekken van insecten die zelf noodzakelijk zijn voor de vogels en uiteindelijk voor de mensen. Bovendien hou ik van een bloemenrijk landschap en van een beetje verwilderde tuin;

• Hofstade

3 hours ago

Het is belangrijk om boeren te steunen die rekening houden met het milieu en die weten dat hun verantwoordelijkheid verder gaat dan hun eigen veld of stal, want zij hebben het vaak niet gemakkelijk.

• 4 hours ago

Natuur is essentieel Landbouw is essentieel Heel belangrijk voor mens en dier Geen evenwicht voor de mens zonder voldoende natuur EN landbouw Mooi gezegd tijdens corona: "niet teveel wandelaars, maar te weinig natuur". (en teveel beton, verhard Vlaanderen)

• 6 hours ago

Natuur trachten te behouden na jaren afbraakpolitiek

Tools for the spreading of the petition.

Signing widget for your own website

API (interface)

/be/petition/online/red-de-boerennatuur-teken-voor-een-leefbare-landbouw-in-een-levend-land/votes
Number of signatures on openPetition and, if applicable, external pages.
HTTP method
GET