Environment

För Five Star Movement, och undertecknad av ytterligare två personer, mot ett projekt för att omvandla en förbränningsanläggning i Sesto San Giovanni

Petitioner
2 supporters 2 in European Union

Collection finished

2 supporters 2 in European Union

Collection finished

1. Launched 2020
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

Framställarna klagar över en eventuell överträdelse av EU:s lagstiftning, särskilt paketet om cirkulär ekonomi av den 4 juli 2018 och direktiv 2010/75/EU om industriutsläpp, genom vilka det infördes ett krav på att bästa tillgängliga teknik (BAT) bör användas i bland annat avfallshanteringsanläggningar. Mot bakgrund av ovan nämnda lagstiftning ifrågasätter han lagligheten i byggandet av ett innovationskluster för avfall i Sesto San Giovanni (Milano) med de dubbla målen att omvandla en existerande förbränningsanläggning till ett värmekraftverk för att bränna vått avloppsslam och till en andra produktionslinje för behandling av vått avfall, för produktion av biogas. Framställarna påpekar att tillstånden inte uppfyller kravet på bästa möjliga teknik, eftersom anläggningen ligger i Lambro flodparksområde, och eftersom de inte följer avfallshierarkin i en cirkulär ekonomi, enligt vilken förebyggande arbete, återanvändning och återvinning ges företräde framför förbränning. De efterlyser därför att tillstånden ses över.

Link to the petition

Image with QR code