Welfare

Over arbeidsmisbruik van zeevarenden in Italië

Indiener hekelt de situatie van zeevarenden in Italië, met name de bemanning die op de binnenwateren, kustwateren en rond de eilanden vaart en in dienst is van het Italiaanse spoorwegnetwerk. Indiener haalt aan dat Rete ferroviaria italiana sinds 1995 18% meer werknemers heeft aangeworven met een contract voor bepaalde tijd dan met een contract voor onbepaalde tijd. Indiener voert aan dat de reglementering van arbeidsrelaties in de maritieme sector is vastgelegd in het zeevaartreglement en in Richtlijn 1999/70/EG inzake arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd. Indiener meent dat de Italiaanse wetgeving ter zake, in strijd met de Europese wetgeving, geen gepaste en daadwerkelijke bescherming tegen misbruik biedt. Indiener dringt er bij het Europees Parlement op aan een einde te maken aan het arbeidsmisbruik van zeevarenden in Italië, die momenteel onvoldoende bescherming genieten.