Migration

Om migrationsproblemer i Grækenland, navnlig på øen Samos

Andrageren opfordrer EU-institutionerne til at gøre en indsats for at afhjælpe det, hun beskriver som en urimelig belastning for Grækenland, som er vært for et stort antal migranter. Andrageren, som er tysk statsborger, bor på øen Samos og beskriver sine daglige erfaringer med ikke at kunne bruge grundlæggende offentlige tjenester som følge af tilstedeværelsen af store grupper af migranter, der lever under uværdige forhold og lægger pres på de offentlige tjenesteydere. Andrageren henviser navnlig til lange køer på postkontorerne, hvor migranter venter på pengeoverførsler, og offentlige hospitaler, hvor migranter ofte behandles først angiveligt på grund af frygten for smitsomme sygdomme, hvilket betyder, at lokalbefolkningens adgang til tjenesterne begrænses. Andrageren mener, at den nuværende levestandard for migranterne på øen er til ulempe for både dem og øens lokalbefolkning. Andrageren henviser til behovet for i højere grad at afsætte EU-midler til at hjælpe migranter og til bedre at håndtere migrantpresset på de offentlige tjenester i hele EU frem for at pålægge Grækenland, som er et land, der stadig er på vej ud af krisen, en for stor byrde. Hun opfordrer derfor EU-institutionerne til at gøre mere for at støtte migrationsrelaterede finansieringsinitiativer lokalt frem for at investere i offentlige projekter, der modtager EU-støtte, og som ifølge andrageren ikke bør have førsteprioritet, såsom et maritimt museum i nærheden.